logo Silvarium tisk

iDNES.cz, František Dvořák, Martin Urban, AutemBezpečně.cz       

Čeští silničáři by stromořadí podél silnic nejraději vykáceli. V Anglii naopak vymysleli, že stromořadí mohou sloužit jako laciný a účinný zpomalovač rychlých řidičů.

V britském hrabství Norfolk se rozhodli využít stromořadí ke zklidnění provozu. Britové zkouší, nakolik stromy podél silnice zpomalí řidiče. Mohly by nahradit neoblíbené příčné prahy.

Cílenou výsadbou v okolí čtyř obcí Martham, Horstead, Mundesley a Overstrand se snížila průměrná rychlost projíždějících aut o více než 3 km/h. Autoři projektu počítají, že tak srazí nehodovost o pětinu.

"Na to, kolik jsme měli prostředků, jsou naše výsledky celkem dobré," chválí v britskému deníku The Independent projekt Stuart Hallett, který má program na snižování nehodovosti v Norfolku na starosti. Výsadba dvou set vzrostlých stromů a keřů včetně patnáctileté údržby stála letos v březnu 70 tisíc liber (zhruba dva a čtvrt milionu korun).

Hallett tvrdí, že stromy či keře podél silnic významně ovlivňují periferní vidění motoristů. Pokud mají v zorném poli řadu stromů, instinktivně zpomalí.

A čím blíže obci, tím má být zeleň hustší. Řidič má pak pocit, že stromy míjí rychleji a instinktivně ubere. "Při konstantní rychlosti houstnoucí stromořadí skutečně vzbudí v řidiči dojem, že zrychluje. Než vjede do obce, má nohu na brzdě," popisuje Stuart Hallett.

Druhým trikem, který Britové vymysleli na rychlíky za volanty, je vysazovat stromy či keře šikmo k vozovce. S ubývající vzdáleností od obce jsou stromy blíž k silnici. To dává řidiči opět pocit, že přijíždí k obci velmi rychle a že ho příroda téměř obklopuje. A ještě více zpomalí. Stromořadí si chválí také starostové, protože vytváří jakési vstupní brány do obcí.

Hallett dodává, že stromořadí nemohou nahradit klasické radary, dobře ale mohou fungovat u malých obcí. O případném rozvoji projektu a výsadbě stromů i v dalších oblastech Velké Británie rozhodne letos na podzim vládní rada pro dopravu.    V Česku se raději kácí

Čeští správci silnic se naopak snaží stromy odehnat od komunikací co nejdál. V loňském roce se dokonce schylovalo k masovému kácení. Silničáři jej zdůvodňovali bezpečností provozu na komunikacích.  Více o stromořadích podél silnic v Česku čtěte ZDE

Na druhou stranu stromořadí chrání motoristy i cyklisty před nárazy větru a v blízkosti obcí působí jako přirozená protihluková ochrana. Aleje hrají v krajině roli nejen jako estetický prvek, ale i jako životní prostor mnohých živočichů. Stromořadí také brání větrné erozi, pomáhají udržovat stabilnější hydrologický režim v krajině, která pak lépe reaguje na přívalové deště. A v zimě kmeny brání silnice před sněhem. O kácení stromů rozhodují obecní a městské úřady po dohodě se silničním úřadem.

Při nárazu do stromu v roce 2008 zemřelo v Česku 177 lidí, což je pětina obětí dopravních nehod. Policejní statistiky dokonce ukazují, že v regionech, kde je stromořadí víc než jinde, umírá po nárazu do stromu každá druhá oběť nehody. V některých státech - třeba ve Švédsku či Dánsku - je kvůli takovým nehodám přímo zákonem zakázáno, aby stromy stály přímo u silnice.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě