Praha - Nezdravým nákupům by mohlo být konec. Naučit české spotřebitele nakupovat kvalitní výrobky přátelské vůči prostředí si za cíl položila soutěž „Přemýšlej a ber – značky, co jsou fér”.
Akci vyhlásily neziskové organizace Hnutí Duha, FCF (Forest Stewardship Council) a společnost Fair Trade.
V rámci soutěže „Přemýšlej a ber – značky, co jsou fér” neziskové organizace názorně seznámí české spotřebitele, jak běžné nákupy ovlivňují náš svět.
Cílem akce je naučit lidi rozeznávat mezi značkovými a certifikovanými výrobky. Jak pořadatelé uvádí, na trhu existuje spousta výrobků, které svou nízkou kvalitu schovávají za značku. Lidé přitom málo nakupují certifikované výrobky, které musí podléhat kritériím skutečné kvality. „Zatímco značky výrobců představují často pouhou image, značky certifikační o zboží prozradí zcela konkrétní fakta,” uvádí pořadatelé ve společném vyhlášení.
Oproti Západní Evropě se chováme neekologicky
„V Západní Evropě se odpovědná spotřeba stává většinovým nákupním postojem. A právě certifikace výroby šetrné k Zemi a k lidem v tom hrají zásadní úlohu. Zbývá jen představit české veřejnosti značky odpovědné spotřeby Bio, Fairtrade a FSC, které jim pomohou ke správným rozhodnutím jak lehce našlapovat na Zemi,” vysvětluje Michal Rezek z FSC ČR.
Zajímavé ceny
Soutěž „Přemýšlej a ber – značky, co jsou fér” byla vyhlášena při příležitosti oslavy 20. narozenin české ekologické organizace, Hnutí Duha. Soutěž začíná 26. listopadu 2009 a potrvá do 30. dubna 2010. Vyhrát můžou všichni, kteří odpoví na základní otázky o certifikačních známkách Bio, FSC a Fairtrade. Otázky budou distribuovány na letácích, pohlednicích a na webu. Při příležitosti soutěže byla rovněž spuštěna webová stránka www.fer-znacky.cz, na které je možné soutěžit online. Pořadatelé lákají na ceny jako FSC zahradní nábytek v hodnotě 25 tisíc, dovolená na ekofarmě, nebo řemeslné výrobky Fairtrade."