Vrchlabí - Správci Krkonošského národního parku, horské obce a provozovatelé skiareálů vyhlásili válku bezohledným jezdcům na sněžných skútrech a terénních čtyřkolkách, kteří ohrožují turisty a ničí přírodu. Po zbytek zimy jim několikrát týdně ve dne i v noci půjdou po krku společné hlídky strážců parku a policistů.
„Řádění jezdců na skútrech a čtyřkolkách se dosud neřešilo důsledně, a tak se problémy neustále stupňují. Proto jsme se správci parku a policií dohodli, že výrazně zvýšíme důraz na postihování těch, kteří porušují dopravní předpisy a zákon na ochranu přírody,” uvedl předseda Svazku krkonošských měst a obcí Jan Sobotka.
Zatím s neukázněnými skútraři bojovali především strážci Krkonošského národního parku, jejichž možnosti jsou velice omezené, protože jim chybí větší pravomoci i srovnatelné vybavení. „Snažíme se skútraře jezdící mimo povolené trasy postihovat, ale někdy je to doslova o zdraví. Jen letos už nám při snaze uniknout dvakrát přejeli lyže,” uvedl vedoucí střediska terénní služby v Peci pod Sněžkou Petr Skalský.
A to pečtí strážci parku ještě mohou mluvit o štěstí.
Mnohem hůř skončil před pěti lety jejich kolega, který se na vlastní pěst pokusil ukončit řádění černých jezdců na svém pozemku v Třídomí u Špindlerova Mlýna. Ačkoliv stál na okraji cesty, jeden ze skútrařů ho srazil na zem takovou silou, že si při pádu způsobil vážnou zlomeninu nohy a roztříštil si koleno. Okresní soud v Trutnově za to dvaadvacetiletého skútraře potrestal za ublížení na zdraví z nedbalosti a z neposkytnutí pomoci jednoročním vězením s podmíněným odkladem na dva roky. Soud obžalovanému navíc zakázal dva roky řídit motorová vozidla a nařídil mu zaplatit odškodné ve výši zhruba sedmdesáti tisíc korun.
V posledních dnech jsme se kvůli skútrařům dvakrát sešli se zástupci všech organizací, jichž se tento problém nějak dotýká, a dohodli jsme se, že zásadním způsobem zvýšíme počet kontrol, při kterých budou strážce parku doprovázet státní či městští policisté,” upozornil Sobotka. Policisté totiž mohou neukázněné skútraře lépe zastavit a následně je pokutovat a odebírat jim body za porušení dopravních předpisů. Ochranáři jim zase mohou udělovat sankce za jízdu ve volném terénu bez odpovídajícího povolení.
„Letos se situace dramaticky zhoršila. Každý víkend zaznamenáme několik desítek případů, kdy jezdci na skútrech a čtyřkolkách poruší zákaz vjezdu do chráněného území,” uvedla mluvčí Krkonošského národního parku Alena Drahná.
Stále více se rozmáhají noční jízdy, při kterých se několik majitelů sněžných skútrů domluví a celá skupina během noci po hřebenech přejede například ze Špindlerova Mlýna do Pece pod Sněžkou.
Oblíbeným cílem jezdců na skútrech a čyřkolkách jsou i čerstvě upravené sjezdovky.
„Jakmile svahy a běžecké stopy večer upravíme, tak se pro ně stávají závodní dráhou. Většinou přijíždějí kolem půlnoci a následky jejich řádění jsou ráno vidět na první pohled - na sjezdovkách po nich zůstanou hluboké rýhy, ve kterých se mohou lyžaři velice snadno zranit,” popsal své zkušenosti šéf skiareálu na Horních Mísečkách nad Špindlerovým Mlýnem Zdeněk Spilka.
Řádění skútrařů na Mísečkách letos dosáhlo takových rozměrů, že tamní vlekaři před několika dny podali na policii trestní oznámení na neznámého pachatele pro poškozování cizí věci. „Takhle už to dál nejde. Jedna noční úprava svahů nás stojí desítky tisíc korun a ráno to máme zničené. Na skútrech a čtyřkolkách lítají po Mísečkách, po Medvědíně i po lyžařských stopách až na Benecko,” dodal Spilka.
Nejvíc starostí mají pracovníci parku s vozidly bez poznávacích značek, u nichž se velice obtížně zjišťuje totožnost majitelů. Pokud ochranáři nějaký sněžný skútr bez poznávací značky uvidí a chtějí zjistit, komu patří, většinou jim nezbývá nic jiného, než za ním vyrazit, sledovat ho a zjistit, odkud vyjel. Prchajícímu řidiči se však často podaří zmizet a pátrání se tak v lepším případě protáhne na několik dní, v horším vyjde zcela naprázdno.