Zuzana Doušová
Jezdci na krosových motorkách a na čtyřkolkách ničí přírodu a plaší zvířata. Navíc šoféři často nemají řidičské průkazy. Zvláštní hlídky jsou ale zatím jenom na horách.
Pardubice - Rozorané lesní cesty, řev motoru a rychlost v desítkách kilometrů v hodině.
Mladí lidé v kraji si našli novou zábavu - jezdí na čtyřkolkách nebo krosových motorkách. A to nejen na silnicích, ale také po polních cestách, lesích nebo dokonce i přírodních památkách.
Pod koly motocyklů a čtyřkolek trpí například Nemošická stráň nedaleko Pardubic. Příkrá desetimetrová stráň je pro ně totiž ideálním místem, kde si svoje schopnosti vyzkoušet. A navíc si tady zatím jezdí beztrestně. „Zaznamenali jsme stížnosti, ale nemůžeme lidem říct nic jiného, než aby se obrátili na policii,” řekla Jana Růžičková, referentka životního prostředí z čtvrtého městského obvodu, pod kterou území spadá.
Na řidiče krosových motorek a čtyřkolek si stěžují i myslivci.
„Jezdívají po lesích i zasetých polích. Přitom se někdy baví i tím, že nahánějí bezmocnou zvěř,” řekl myslivec Jan Buksa.
Šoféři navíc svoje sportovní stroje testují na silnicích v normálním provozu.
Přitom se sportovními čtyřkolkami se na silnice vůbec nesmí. Jejich jediným působištěm by měla být uzavřená trať na soukromém pozemku, jehož majitel s provozem čtyřkolek souhlasí.
Pokud s nimi někdo jezdí ve volné přírodě nebo na silnicích, porušuje zákon. Policisté se ale se čtyřkolkami na silnicích běžně setkávají. Jenže jejich majitelé často nevlastní příslušné oprávnění. Na řízení čtyřkolky je třeba řidičský průkaz skupiny B1 - tedy řidičský průkaz na malý automobil do 550 kilogramů, který zájemci mohou získat už v sedmnácti letech.
Například nedávno chytili policisté mladého řidiče v Jablonném nad Orlicí. „Muž zapomněl na to, že čtyřkolka nemá přiděleny registrační značky, a tudíž nemá na vozovce co dělat. Navíc neměl řidičský průkaz,” řekla tisková mluvčí orlickoústecké policie Eva Sichrová.
Čtyřkolek jezdí v Česku víc než patnáct tisíc. Jen za poslední rok se jejich počet zdvojnásobil. A to i přesto, že cena je poměrně vysoká -nové se dají sehnat za 50 i za 250 tisíc korun.
Největší problémy s nezodpovědnými řidiči mají na horách. Tam už dokonce vznikají spolky ochranářů a policistů, kteří hlídkují a snaží se jezdce zadržet.
„Chceme, aby byly běžkařské trasy bezpečnější, aby skútry a čtyřkolky neničily přírodu,” řekla mluvčí Krkonošského národního parku Alena Drahná.