Sliby finanční podpory z vládních rezerv na zpracování kalamity, které přislíbil ministr Bursík národním parkům, se bezpochyby hezky poslouchají a podporují u nedostatečně či jednostranně informované veřejnosti dojem řádné péče o nejcennější části naší přírody. Skutečné dopady této pomoci jsou však podstatně širší. Dle uveřejněných údajů poškodila vichřice v Krkonoších přes 70.000 metrů krychlových dřeva a na likvidaci následků větrné smrště bylo ministrem Bursíkem přislíbeno 28 miliónů korun s tím, že v dalších letech bude nutné pomoci Správě parku také dalšími penězi na obnovu lesa na postižených místech (pramen: www.rozhlas.cz 29.1. 2007).
Z uvedených čísel vychází jednoduchou kalkulací státní příspěvek na zpracování 1 krychlového metru dřeva ve výši 429 korun, což plně pokrývá náklady na zpracování polomového dřeva. Pokud by bylo dodáno a zpeněženo jen 70 % z uvedeného množství, získala by Správa KRNAP bez jakýchkoli nákladů nejméně 50 miliónů Kč.
Ponecháme-li stranou Lesy České republiky - státní podnik, kde by šlo v podstatě o jedny a tytéž státní peníze, zůstává otázkou, co dostanou od státu na zpracování kalamity soukromí vlastníci a obce v sousedství národních parků, které jsou stejně postiženy? Jak se budou vyvíjet náklady na zpracování polomů podnikatelskými firmami a živnostníky a zejména ceny dřeva v okolí národních parků, podle objemu nabídnutého dřeva možná i v celé republice? Budou se pracovníci parků snažit o udržení současných cen, budou-li mít státem uhrazeny veškeré výrobní náklady? Již dnes je prokazatelnou skutečností, že ceny dřeva jsou v okolí národních parků o 10 až 15 % nižší než na ostatním území republiky.
I když bezpochyby se to řadě mých kolegů nebude líbit, v zájmu objektivity považuji za nutné uvést, že větrný polom v rozsahu orkánu Kyrill není pro většinu postižených lesních majetků ekonomickou katastrofou (s výjimkou oblastí, kde polom rozvrátil většinu lesních porostů, někdy i bez ohledu na věk a druhovou skladbu a kde vedle přímých ekonomických ztrát dochází i k vážnému narušení plánovitého trvale udržitelného hospodaření). Při zpracování polomů dojde sice ke zvýšení výrobních nákladů a snížení kvality a tím i průměrného zpeněžení dříví, za současného poměru nákladů a cen lze však stále počítat s určitým ziskem. Větrný polom postihuje především starší smrkové porosty, jejichž dřevo je na trhu stále žádáno. To ovšem platí za dodržení normálních podmínek volného trhu. Jakmile do této situace vstoupí stát nerovnoměrně přidělovanými dotacemi, dochází k výrazným disproporcím na trhu práce i dřeva; zejména v okolí podporovaných subjektů jsou výrazně poškozeni zvýšenými výrobními náklady a poklesem cen dřeva všichni ostatní vlastníci. Budou-li na trhu se dřevem rovné podmínky, o ceny dřeva se neobáváme; první uveřejněné odhady škod orkánem Kyrill v okolních zemích (a možná i u nás) byly zřetelně nadsazené. K podobnému narušení hospodářské soutěže jako v případě národních parků by došlo i tehdy, pokud by podporu na zpracování kalamity ze speciálního fondu získaly i obce (jak se o tom v jednom ze svých projevů zmínil ministr Čunek) a soukromí vlastníci lesa by byli z možnosti získat podporu vyloučeni.
Toto řešení - obcemi jistě vítané - by vyžadovalo hledat finanční zdroje i pro ostatní majitele lesů postižených polomem. Samozřejmě chápeme, že národní parky jsou cenným územím, která mají jiné priority než pěstování dřeva a trvalý ekonomický výnos. Jistě nezbytná je úhrada zvýšených nákladů, které zde vyžaduje ochrana cenných přírodních lokalit, ochrana půdy apod. - např. používání lanových systému na přibližování dřeva, odkornění kmenů a jejich ponechání v porostech, zvýšené zalesňování náklady atd. Jde nám však o výši přidělených prostředků, která nesmí vést k výraznému narušení zásad volného trhu a hospodářské soutěže v celém regionu. Stejné nebezpečí totiž hrozí i u Šumavského národního parku, kde je kalamita výrazně vyšší a bude zde dodáno na trh několik set tisíc metrů krychlových dřeva a kterému bylo předběžně přislíbeno 90 miliónů korun.
Ing.Ctibor Záruba
tajemník Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR