Vážený pane premiére, dovolte nám, abychom Vás jménem Sdružení živnostníků v lesním hospodářství (dále jen SŽLH) oslovili o pomoc a podporu ve snaze o zlepšení dále neúnosné situace kolem státního podniku Lesy ČR, který zásadním způsobem ovlivňuje stav lesního hospodářství ČR a navazujícího podnikatelského sektoru.
Cílem SŽLH je podpora podnikání živnostníků v lesním hospodářství, prosazování a obhajoba odborných i ekonomických zájmů členů SŽLH.
Součástí těchto zájmů je vytváření co nejlepších podmínek pro rozvoj lesního hospodářství a malého a středního podnikání, které je pro jednotlivé regiony s vysokým podílem státního lesa klíčovým sektorem zaměstnanosti.
Po mnoha našich předchozích aktivitách (zejména pokusy o jednání s MZe), které pro nás skončily neúspěchem, se tedy ve víře naděje obracíme s žádostí o pomoc při řešení krizové situace v Lesích ČR přímo na Vás.
Kořeny dnešního neutěšeného stavu lze najít už v počátcích „spontánní“ transformace bývalých podniků Státních lesů v roce 1990-1992, kdy po rozdělení těchto podniků na část tzv.„správní“ (Lesy ČR s.p.) a výkonnou (nově založené lesní akciové společnosti) nebyla zásadním způsobem ošetřena pozice subjektů v lesní prvovýrobě. Komerční subjekty v podobě nově vzniklých a.s. zareagovaly na uvolnění podmínek snížením stavu zaměstnanců, kteří, pokud chtěli i nadále působit v lesním hospodářství, byli donuceni dále fungovat na bázi živnostenského podnikání na nově vzniklém volném trhu, který smluvně nenavazuje na činnost Lesů ČR. Důvod je v nastavení systému obhospodařování státních lesů v roce 1992 zájmovými skupinami, které právě v následujících letech zaujaly v tomto systému neotřesitelné pozice. Tímto systémem byla anulována možnost přímých obchodních vztahů našich členů s podnikem Lesy ČR. V důsledku této absence nemají naši členové, byť jsou vmanipulováni jak do pozice subdodavatelů smluvních partnerů Lesů ČR, tak přímých vykonavatelů prací, možnost ovlivnit spolutvorbu dodavatelskoodběratelských podmínek mezi Lesy ČR a jejich, potažmo zároveň našimi smluvními partnery (LAS). Především se pak jedná o transparentnost celé cenové politiky!
Pomineme-li rapidní skokovou degradaci kritérií na úseku kvality ochrany zdraví a bezpečnosti práce v lesní prvovýrobě a také kvalitu sociálního přístupu ze strany nově vzniklých lesních a.s., zaznamenali tak naši členové důsledkem výše uvedeného stavu fatální dopady do jejich činnosti a života. Smluvní partneři Lesů ČR využili nabyté pozice a pasovali se do úlohy ekonomických diktátorů podporovaných státem, což samo o sobě popírá základní principy tržní ekonomiky. Tato situace nadále gradovala a byla negativně ovlivňována konkurenčním bojem LAS o majoritní pozici na trhu s výkonem prací v lesním hospodářství a se dřívím. Jen pro dokreslení situace uvádíme, že většina živnostníků byla smluvními partnery Lesů ČR, kteří ovládali trh na portfoliu státního majetku, nucena do uzavírání smluv, které pro ně byly abnormálně nevýhodné. Jedním z jejich klíčových problémů byla extrémní 90denní splatnost faktur za provedené práce, byť peníze od Lesů ČR dostavali se třetinovou splatností. Celou již tak problematickou situaci nadále přiostřily snahy o začlenění smluvních partnerů Lesů ČR do systému certifikace „ISO“ a „PEFC“, kdy jsou drobní subdodavatelé bez možnosti předchozí konzultace s Lesy ČR, předchozí přípravy a ekonomického prostoru nuceni splňovat podmínky těchto certifikačních systémů.
Vyvrcholením neutěšené situace bylo hromadné odstupování od uzavřených smluv ze strany smluvních partnerů Lesů ČR v minulých letech, které pro nás, tedy pro subdodavatele „z přinucení“, znamenalo námi nezaviněnou absenci možnosti výkonu předmětu podnikání, tím pádem i tvorbu plánovaného hospodářského výsledku. Jedním z důsledků této situace byl i vznik SŽLH.
Dosavadní aktivity SŽLH jako samostatného subjektu, který se vědomě vymaňuje profesním sdružením našich zaměstnavatelů (ČAPLH – Česká asociace podnikatelů v lesním hospodářství, SPLH – Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství) zvýhodňovaných úmyslně nastaveným systémem obhospodařování státních lesů, se na poli řešení neutěšené situace v podniku Lesy ČR z valné části nesetkaly s odezvou, a to jak na úrovni rezortu zemědělství, tak průmyslu a obchodu. Proto jsme byli nuceni volit tuto formu a doufáme o pomoc z Vaší strany.
Problematika lesního hospodářství v ČR nabývá v poslední době nový rozměr z pohledu zájmů státu v oblasti ekonomické, sociální i environmentální. Je však s podivem, že státní podnik Lesy ČR, zřízený za účelem správy státního lesního majetku, nepodniká žádné kroky vedoucí k minimalizaci dopadů ekonomické krize do jeho ziskovosti a stability rezortu, a logický propad svých zisků řeší z našeho pohledu zcela nepřípustným a krátkozrakým rozprodejem nemovitého majetku státu, který byl předchozími generacemi lesníků vybudován právě za účelem kvalitní správy lesa. Připočteme-li některé další těžce obhajitelné kroky managementu s.p. Lesy ČR na poli nákladů (přemrštěné investice do oblasti PR a marketingu nebo informačních technologií), zdá se nám jeho působení jako správce státního majetku ne zcela adekvátní v plnění povinností při správě cizího majetku. Tímto podnikem promarněné zisky tak není možné ani reinvestovat do svěřených lesů a péče o ně, ani odvést do deficitem stíhaného státního rozpočtu.
Cíli SŽLH není prioritně hodnotit fungování managementů s.p. Lesy ČR, ale zastupování zájmu živnostenského sektoru v lesním hospodářství. Proto opakovaně apelujeme na pokračující anomální absenci možnosti ovlivnění podnikem Lesy ČR právě připravovaných tendrů na zakázky od roku 2011 a účasti v těchto tendrech. Opakovaně podotýkáme, že bez tvorby cen prací za účasti strany jejich skutečných vykonavatelů, tj. nás subdodavatelů, není možné kalkulovat ani vytvářet tržní ceny mezi Lesy ČR a jejich smluvními partnery. Opětovně tak dochází k hrozbě, že budou znovu podepsány smlouvy mezi LČR a jejich „dodavateli služeb“, které se opírají o vítězné nabídky postavené na neadekvátních ekonomických propočtech znemožňujících nám subdodavatelům možnost tvorby zisku. V řadě případů pak přivádí naše členy do ztrát a existenčních krachů.
Paradoxem situace je, že převážná většina smluvních partnerů Lesů ČR nedisponuje ani dostatečnou vlastní výrobní kapacitou, která vychází z povahy zakázek Lesů ČR. Jejich spolupráce s námi, subdodavateli, je tudíž nevyhnutelná. Přesto však díky nastavení systému obhospodařování státních lesů i nadále většina z obchodních partnerů Lesů ČR bude moci znovu postavit nás subdodavatele do pozice obětí ekonomického diktátu, což se zásadně neslučuje se základními principy tržní ekonomiky.
Bez zásahu do systému zadávání zakázek Lesy ČR je tudíž prognóza dalšího vývoje situace v lesním hospodářství ČR z pohledu živnostenského sektoru víceméně jasná. Se zvyšujícími se požadavky na kvalitu, bezpečnost práce a minimalizaci ekologických dopadů prováděných prací, jejich vysokou rizikovost a se zmenšujícím se prostorem pro tvorbu zisku se stává lesní hospodářství postupně zcela neatraktivním polem pro živnostenské podnikání. Lze tedy očekávat masivní odliv kvalifikované pracovní síly z lesního hospodářství. Připočteme-li k tomu krizovou situaci vzdělávání nových kvalifikovaných pracovníků, jeví se nám tato situace bez zásahu v podniku Lesy ČR jako bezvýchodná. Je s podivem, že v rámci EU, jejímž je ČR pravoplatným členem, se s podobnými problémy v takovém měřítku nesetkáváme. I s přihlédnutím na specifika lesního hospodářství ČR (vysoký podíl lesů ve vlastnictví státu) lze i v rámci EU najít funkční model správy velkého státního lesního majetku aplikovatelný v podmínkách ČR – např. v Bavorsku, kde jsou živnostníci najímáni na práce ve státních lesích přímo státním podnikem, tzn. bez mezičlánků. A to s tomu odpovídajícími hospodářskými výsledky (viz. Komentář ing. Valného v HN ze dne 8.1.2010). V současné době tak ve srovnání se situací v ostatních členských státech EU působí výsledky Lesů ČR až tragikomicky. Z ekonomického pohledu tvoří státní Lesy ČR minimální zisky a nulový přínos pro jejich vlastníka - tedy stát, ale z pohledu environmentálního a také z pohledu na les jako strategickou surovinovou základnu a obnovitelný zdroj energie nabírají do budoucna nový význam nebývalého rozsahu. Upozorňujeme, že se státní lesy ani v novém významovém pojetí bez fungující lesní prvovýroby neobjedou.
Vážený pane premiére, sdělujeme Vám, že bez změny systému zadávání lesnických zakázek u státního podniku Lesy ČR a vytvoření prostoru pro spoluúčast zástupců lesní prvovýroby na tvorbě a vyhodnocování nabídek pro výběrová řízení na lesnickou zakázku Lesů ČR je další existence živnostenského sektoru ve významné části lesního hospodářství ČR bez perspektivní budoucnosti. Tomu odpovídá i perspektiva stavu zaměstnanosti regionálně místních obyvatel v tomto sektoru.
Apelujeme proto na Vás a žádáme tímto o využití veškerých Vašich možností pro ovlivnění dalšího vývoje stávající velmi neutěšené situace kolem státního podniku Lesy ČR ve prospěch rozumu, morálky a ekonomiky!
Pevně věříme, že se Vaše potenciální pomoc při řešení problematiky obhospodařování státních lesů vymaní z vlivu různých zákulisních politickoekonomických tlaků spojených právě se skupinami podnikatelů, kteří na úkor státu a nás živnostníků neúměrně profitují na zakázkách Lesů ČR, a bude tak pro řešení problémů nesporným pozitivním přínosem nejen pro stát ale vůbec pro celé lesní hospodářství České republiky. Stejně tak doufáme, že budeme přizváni k diskusím o budoucím novém modelu obhospodařování státních lesů, v němž se budou moci vykonavatelé lesních prací účastnit nejen jednání o cenách a podmínkách, ale i tendrů samotných tak jak je tomu v souladu s tržními principy ve většině vyspělých států EU.