PETR KOLÁŘ, ONDŘEJ MALÝ
PRAHA Státní podnik Lesy ČR se ocitá pod palbou. Podle informací MF Dnes prošetřuje policie podezřelý tendr na informační technologie, při kterém Lesy přišly o 120 milionů korun. Podnik spadající do gesce ministra zemědělství Petra Gandaloviče (ODS) ale čelí podezření i při dalším tendru.
Celé řízení připadá podezřelé i Gandalovičovu stranickému kolegovi a členovi kontrolního výboru Liboru Ježkovi. „Jediné řádné výběrové řízení na auta, které jsem viděl, bylo vnitrácké,” odpověděl Ježek na otázku LN, zda má podezření, že šlo spíš o podivnou zakázku než o seriózní výběrové řízení. Připomněl tak nákup octavií pro policii, který vyhrál přímo výrobce vozů. „Tendr Lesů ČR zhodnotíme. A pokud tam budou nejasnosti, které by vedly k tomu, že je to neekonomicky vynaložené, tak se tomu budeme věnovat velmi intenzivně,” uvedl Ježek. „Určitě šlo dosáhnout stejného účelu s jinými finančními prostředky,” dodal. Gandalovič, vedení Lesů ČR i představitelé firmy OKIM však všechny pochybnosti odmítají.
Pokračování na straně 4
Poslanci si posvítí na tendr...
Dokončení ze strany 1 „Ptal jsem se pana ředitele (Lesů ČR – pozn red.), zda je to všecko v pořádku, zda tendr proběhl v souladu se zákonem, to znamená, že byla vybrána nabídka, která byla nejvýhodnější. To jsem dostal odpověď, že ano,” řekl k tendru na 250 fabií ministr Gandalovič. „Pokud je v tom nějaký problém a bude se tím zabývat kontrolní výbor sněmovny, nechám si od pana ředitele vypracovat analýzu zakázky a nepochybně na všechny otázky odpovím,” dodal s tím, že se s představiteli firmy OKIM, která byla v roce 2006 druhým největším sponzorem ODS v „jeho” Ústeckém kraji, nikdy nesetkal.
Také mluvčí Lesů ČR Radek Drahný a jednatel OKIMu Stanislav Havlata pochybení odmítají.
Proč ale v řízení vyhrála nabídka s cenou 90 milionů, tedy maximální částkou, kterou chtěly Lesy ČR za auta dát, a jaké byly ostatní nabídky, Drahný nevysvětlil. „Vše proběhlo transparentně, legálně,” sdělil pouze Drahný.
„Nabídky ostatních uchazečů nemůžeme zveřejnit, protože od nich nemáme souhlas. Nabídky byly ale srovnatelné, žádná cenou příliš nevybočovala,” dodal Radek Drahný.
„Je mi jedno, že to někdo šetří. Můžu dát ruku do ohně za to, že jsme to vyhráli ve férové soutěži,” říká Havlata.
Mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý LN řekl, že do řízení na 250 aut nešla společnost jako výrobce proto, že „nemusíme jít do všeho, něco také děláme přes dealery”. Spekulace o tom, že celková cena mohla být nižší, ale Černý odmítl.