logo Silvarium tisk

Petr Havel

Ivan Fuksa byl dobrý ministr zemědělství

Budeme-li úspěšnost manažerů či politiků v této zemi měřit pouze podle vnějších efektů, jako je četnost jejich vystoupení v médiích či míra povědomí o nich u veřejnosti, nebyl odvolaný ministr zemědělství Ivan Fuksa zcela jistě na předních příčkách takových žebříčků. Viditelnost v médiích však není zrovna nejsprávnějším měřítkem – ke zvýšení její četnosti totiž obvykle dochází při konfliktech, problémech či při podezření z různých nekalých praktik.

Úspěch na evropském poli

Fuksa však svůj resort konfliktně nevedl. Kupodivu to, zdá se, nebylo hodné ocenění. Zejména ve vztahu k obhajobě zájmů českého zemědělství a potravinářství v rámci Evropské unie přitom dokázal exministr Fuksa sjednotit celou zemědělskou veřejnost, což se před ním nikomu nepovedlo. Výsledkem je, že v diskusích o budoucí reformě evropského zemědělství obhájilo Česko za období Ivana Fuksy řadu opatření ve prospěch našich podnikatelů a díky jednotnému hlasu (který je v jiných zemích na rozdíl od nás zcela běžný) si v evropské zemědělské diplomacii vysloužilo nějaký respekt.

Fuksovi se například podařilo vytvořit blokační minoritu zemí, které nesouhlasí s omezováním dotací pro velké zemědělské podniky, na což mohlo Česko doplatit nejvíce z členských států. Stejně tak se podařilo vytvořit uskupení vnitrozemských států s cílem využít více peněz na sladkovodní rybářství ze zdrojů, které byly v minulosti určeny jen pro země provozující mořský rybolov. Jedním z posledních úspěchů je notifikace (souhlas) Bruselu s možností navýšit podpory tuzemským producentům prasat a kuřat.

Personální změna na postu nejvyššího zástupce naší země v diskusích o reformě zemědělství však všechny tyto úspěchy relativizuje a vysílá signál, že leccos může být třeba zase jinak. V Unii tak opět budeme za zemi, která nemá jasno, co vlastně chce. A podle toho se k nám bude přistupovat.

Odvolaný ministr byl také první, který se velmi aktivně přihlásil k politické podpoře propagace a výroby českých potravin, což mu vysloužilo přízeň zemědělců a potravinářů. Všichni předchozí ministři (na rozdíl od svých kolegů z jiných zemí Evropské unie) zdaleka tak jako Fuksa k podpoře tuzemských potravin nepřistupovali. Pokud je tedy někomu podezřelé, že obvykle spíše levicověji laděná agropotravinářská podnikatelská veřejnost ministra za ODS chválí, neměl by v tom hledat důvody ideologické, ale spíše skutečnost, že zemědělci a potravináři oceňují, že je poprvé za dvacet let někdo bere vážně, tak jak je to zvykem za hranicemi. A měl by přemýšlet o tom, proč si jich nevšímali Fuksovi předchůdci.

Kde udělal chybu?

Pro celou českou veřejnost významný krok učinilo ministerstvo zemědělství v oblasti prevence proti vodní a větrné erozi, když rozšířilo povinnost správně obhospodařovat erozí středně ohrožené pozemky. Navíc jde o nejúčelnější protipovodňovou prevenci, takže toto opatření omezuje poškození privátního, obecního i státního majetku při povodňových škodách. Společně s ministerstvem životního prostředí prosadil Fuksa také novelu zákona zvyšující poplatky při vyjímání pozemků z půdního fondu. Struktura nových poplatků přitom chrání zejména kvalitní půdu v okolí větších měst. Tím lze přenést některé současné podnikatelské aktivity do regionů, kde není příliš pracovních příležitostí, což napomáhá rozvoji venkova jako takového.

Nikdo samozřejmě není dokonalý, takže v práci ministerstva lze nepochybně najít rezervy. Mnoho se například zatím neudělalo pro revizi zákonů a vyhlášek, které omezují práva vlastníků půdy ve prospěch jejích nájemců. Fuksa také váhal s potřebnou novelou mysliveckého zákona či s pokračováním procesu transformace státní správy spadající pod ministerstvo zemědělství.

Reálně nejviditelnějším činem exministra Fuksy bylo nicméně prosazení ekonomické strategie Lesů České republiky při zadávání veřejných zakázek na lesnické práce obsažené v takzvané „Dřevěné knize”. Ministr zvládl zdrcující kritiku ekologů a asi patnácti procent podnikatelů v lesním hospodářství, přestože kritici dostali v médiích nejméně desetinásobně větší prostor než zastánci Fuksova řešení. Skutečností ale je, že výsledkem je nárůst zisku Lesů ČR z někdejší necelé miliardy korun na pět až šest miliard předpokládaných v letošním roce. Zpřísnění kontrol navíc snížilo riziko nekontrolovatelného pohybu dřeva v lese, jediným problémem je tak celkové posílení dominance LČR vůči podnikatelům v oboru. Každopádně byl po dlouhých letech neexistence „kuchařky” pro zakázky Lesů České republiky přijat nějaký, podle všeho ekonomicky správný rámec, neboť se v praxi zatím nepotvrdily dřívější výhrady jeho kritiků. K těm patřil i sám premiér – a tato skutečnost také mohla být jediným relevantním důvodem k odvolání Fuksy, které požadovaly i Věci veřejné. To bylo v dubnu – a tehdy premiér k odvolání nepřistoupil. Nyní k tomu relevantní důvody neměl.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě