logo Silvarium tisk

Obavy ze změn klimatu má v Česku méně mladých lidí než v zahraničí. V posledním měsíci pociťovalo strach či úzkost ze změny klimatu 39 procent českých třicátníků a čtyřicátníků a 45 procent lidí mladších 27 let. V zahraničí to bylo u lidí do 27 let v průměru o 17 procent víc a u starších o 20 procent víc. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte, která o výsledcích ČTK informovala v tiskové zprávě. Průzkum porovnával takzvanou generaci mileniálů, což jsou lidé narození mezi lety 1980 a 1997, s generací Z, tedy lidmi narozenými po roce 1997. Ve světě se do průzkumu zapojilo 22.841 lidí ze 44 zemí.

Průzkum Deloitte Gen Z and Millennials 2024 se uskutečnil od loňského listopadu do letošního března, v Česku se ho zúčastnilo 500 lidí. Ve světě na otázky odpovídali lidé ze států napříč Severní Amerikou, Latinskou Amerikou, západní Evropou, východní Evropou, Středním východem, Afrikou a Asií.

U otázek o minimalizaci vlastního dopadu na životní prostředí panují podle výsledků zjišťování menší rozdíly mezi mladými v Česku a v zahraničí než v odpovědích, které se týkaly obav. Svůj dopad na životní prostředí se snaží v Česku aktivně minimalizovat 71 procent zástupců generace Z, zatímco ve světě je to o dvě procenta více. Větší rozdíl bylo možné pozorovat v případě mileniálů, kterých bylo v Česku 68 procent a ve světě o téměř deset procent více.

Společnost Deloitte uvedla, že spotřebitelský přístup mladých Čechů nejčastěji spočívá ve vyhýbání se řetězcům rychlé módy, které podle vědců patří spolu s ropnými a těžebními firmami k největším viníkům změn klimatu. Rychlou módu nenakupuje 37 procent české generace Z spolu a 33 procent mileniálů, v plánu ji nenakupovat má víc než 13 procent obou generací. Na dalších místech respondenti uvedli omezování letecké dopravy, konzumaci vegetariánské a veganské stravy nebo nákup elektromobilu.

„Mladí lidé vnímají vliv kolektivního dopadu prostřednictvím své osobní odpovědnosti. Například odmítnutím rychlé módy průmyslu a dalšími udržitelnými rozhodnutími jakožto spotřebitelé motivují firmy k pozitivním změnám,“ uvedla Klára Jahnová ze společnosti Deloitte.

Další otázka směřovala na firmy a udržitelnost. Podíl dotázaných, kteří si myslí, že by firmy mohly a měly dělat více, aby spotřebitelům umožnily činit udržitelnější nákupní rozhodnutí, je u české generace Z 69 procent, u stejné generace ve světě o deset procent větší. V případě českých mileniálů je to 67 procent, zatímco v zahraničí 81 procent.

Jedna z otázek se týkala také přístupu vlád. To, že by vlády měly více tlačit na firmy, aby se zabývaly změnou klimatu, si myslí 59 procent české generace Z a 55 procent českých mileniálů. Globálně byla čísla vyšší o více než deset procentních bodů.

Společnost Deloitte je světovou poradenskou společností poskytující služby, které se týkají daní, auditu, podnikových rizik, finančního a právního poradenství, prostřednictvím více než 400 000 odborníků ve více než 150 zemích světa.

ČTK

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě