Ekonomika
Podnik však nezvolil otevřenou veřejnou soutěž, ale takzvané řízení bez výzvy k soutěži, a zakázku tak může přidělit, komu chce. Již dříve se objevila podezření, že takové zakázky LČR mohou sloužit i ke skrytému financování politických stran, napsal deník Hospodářské noviny (HN). Deník se snažil získat vyjádření zástupců podniku, proč takto zakázku vypsali. Šéf kanceláře generálního ředitele LČR Martin Valdauf vzkázal, že na dotaz firma nemusí odpovídat, protože prý neodpovídá zákonu o svobodném přístupu k informacím.
Proč LČR chtějí zadat zakázku na tuto akci jen vybrané firmě, nikdo z podniku nevysvětlil. LČR v minulosti na reklamu a marketing ročně uvolňují zhruba 100 milionů korun, nikdy v minulosti LČR nezveřejnily, jakým firmám a kolik peněz konkrétně uvolnily.
Podnik také nezveřejňuje další informace, například plné znění auditu, jak v době finanční krize nakládá se zhruba pěti miliardami korun uloženými u různých finančních ústavů -především u J & T banky.
Každý státní podnik by však měl poskytovat veřejnosti všechny informace, pokud nejsou chráněny zákonem. Chybí ale zavedení sankcí za to, když podnik informační povinnost neplní.
V souvislosti se zadáváním neprůhledných marketingových zakázek se podle HN objevují spekulace, že státní firma slouží jako „stranický penězovod “. Například loni HN informovaly o tom, že LČR vypsaly pětimilionovou zakázku na sponzorování lyžařských závodů společnosti Vade Retro, napojené na firmu Medea Kultur. V té má vliv lobbista Roman Janoušek, spojovaný s ODS.
Janoušek podle dostupných informací stojí i za společností Ora Print, která v letošním roce získala od LČR čtyřmilionovou zakázku na kuchařku se zvěřinovými recepty. Řadu marketingových zakázek získávala od LČR i firma S. M. A, personálně propojená se společností Dorland. Ta se prý podílela na kampaních ODS.