Bohumil KLEPETKO, moderátor
--------------------
Spor o stromy a aleje podél silnic se teď vede na jihu Čech. Právě tam v uplynulém roce po nárazech do stromů přišlo o život vůbec nejvíc lidí v celé zemi, a sice 12. Tamní silničáři proto teď stromy na mnoha místech kácejí a nové vysazují dál od silnic. Ekologickým aktivistům a ochráncům přírody to vadí, jsou přesvědčení, že by v blízkosti alejí stačilo značkami omezit rychlost.
Martin ŠTĚPÁNEK, redaktor
--------------------
Nehoda autobusu u Ločenic na Českobudějovicku. Řidič dostal smyk a narazil do stromu. Zemřel jeden člověk, dalších 11 lidí se zranilo. Podobných střetů se stromy se loni stalo víc. Podle policie by bylo lepší, kdyby od silnic 1. a 2. třídy zmizely.
Štěpánka UHLÍŘOVÁ, mluvčí jihočeské policie
--------------------
Řidič, který havaruje mimo komunikaci, má tak větší šanci na přežití, pokud tam pevná překážka nebude.
Václav KOVÁŘ, jihočeský koordinátor Besipu
--------------------
Myslíme si, že pokud řidič udělá chybu, neměly by být následky té chyby fatální.
Martin ŠTĚPÁNEK, redaktor
--------------------
Silničáři se proto v zimě znovu pustili do kácení stromů v aleji na Českokrumlovsku.
Jan ŠTÍCHA, ředitel SÚS Jihočeského kraje
--------------------
U Chvalšin se jedná o komunikaci druhé třídy, kde ty stromy rostou přímo v krajnici komunikace.
Martin ŠTĚPÁNEK, redaktor
--------------------
U silnice 2. třídy mezi Kájovem a Červeným Dvorem porazili silničáři 51 stromů. Některé byly staré víc než 220 let. Ochránci přírody se postavili proti vykácení aleje.
Marcela HONSOVÁ, vedoucí kampaně Zachraňme stromy, Arnika
--------------------
Plošné řešení, kácení podél silnic, s tím nesouhlasíme.
Martin ŠTĚPÁNEK, redaktor
--------------------
Silničáři ale za poražené stromy vysadí 61 nových. Tady to jde, ale jinde je to problém.
Jan ŠTÍCHA, ředitel SÚS Jihočeského kraje
--------------------
Stromy by se ideálně měly vysazovat do několikametrové vzdálenosti od krajnice. Nicméně dochází tam ke střetu se soukromými pozemky, na kterých sázet nemůžeme.
Martin ŠTĚPÁNEK, redaktor
--------------------
Ochránci přírody navrhují jiné řešení, než kácení stromů u silnic.
Marcela HONSOVÁ, vedoucí kampaně Zachraňme stromy, Arnika
--------------------
Pravděpodobně asi nejefektivnější je omezení rychlosti v kombinaci s dopravním značením.
Václav KOVÁŘ, jihočeský koordinátor Besipu
--------------------
Víme, že na mnoha úsecích je rychlost snížena, přesto tam řidiči rychlost nedodržují.
Martin ŠTĚPÁNEK, redaktor
--------------------
V nebezpečných úsecích proto dopravní experti dávají přednost poražení stromů.