ZPRÁVY Z MĚST Kroměříž, Bystřice pod Hostýnem, Hulín, Holešov, Chropyně a jejich okolí
Rajnochovice - Bývalou lesní úzkokolejku chtějí obnovit nadšenci historické železnice v Rajnochovicích. Pomoc jim přislíbil i hejtman Stanislav Mišák. Nádraží, které by sloužilo zároveň jako muzeum lesních železnic, má být zprovozněno už v roce 2010. Následovat by měl první kilometr a půl samotné trati.
Úzkokolejka s rozchodem 60 centimetrů svážela z okolních lesů dřevo do rajnochovické pily od roku 1921. Dlouhá byla asi devět kilometrů a v jednom místě vedla mezi zříceninami hradů Zubříč a Šaumburk.
Občanské sdružení Kroměřížská dráha na její obnovu získalo podvozky k vagonu i dvě „mašinky” z cihelny v Žopech. Na jednu z nich už přispěl Zlínský kraj. „Je sice historická, ale bohužel dieselová. Na páru se nám zatím natrefit nepodařilo,” netají se snem snad všech fandů do železnice člen sdružení Kroměřížská dráha Tomáš Hegar. Rajnochovická lesní železnice, jak se projekt jmenuje, už má podle něj připravenu i část potřebných kolejí.
Úzkokolejka bude vozit turisty „V září se nám podařilo prosadit, že územní plán Rajnochovic bude s výstavbou drážky počítat. Teď nás čeká vypracování stavebního projektu a hlavně musíme od obce koupit klíčový pozemek, na kterém má stát muzeum. Ostatní pozemky se nám koupit nepodaří, protože ty jsou strategické pro lesáky. Spolupráci od Lesů České republiky máme ale přislíbenou a vedení trati vyřešíme věcným břemenem,” plánuje Hegar.
Stavba je v plánech sdružení rozdělena do dvou etap. V té první se postaví nádraží se dvěma kolejemi. Druhou etapou bude výstavba samotné trati pro vození turistů.
Pokud se sdružení záměr podaří, mohla by se „rajnochovická drážka” stát velkým turistickým hitem. Podobných fungujících tratí je totiž v Česku velmi málo. Oravskou lesní železnici zprovoznili nadšenci letos v květnu v Beskydech, o měsíc později pak starou řepařskou úzkokolejku u Kolína.
Výchozí pozici mají kroměřížští nadšenci dobrou. „Hejtmana Mišáka dráhy zajímají, pro náš záměr se tak trochu nadchl,” tvrdí Hegar.