logo Silvarium tisk
KAREL TOMAN, ml.

ZPRÁVY Z MĚST Kroměříž, Bystřice pod Hostýnem, Hulín, Holešov, Chropyně a jejich okolí

Rajnochovice - Bývalou lesní úzkokolejku chtějí obnovit nadšenci historické železnice v Rajnochovicích. Pomoc jim přislíbil i hejtman Stanislav Mišák. Nádraží, které by sloužilo zároveň jako muzeum lesních železnic, má být zprovozněno už v roce 2010. Následovat by měl první kilometr a půl samotné trati.

 Úzkokolejka s rozchodem 60 centimetrů svážela z okolních lesů dřevo do rajnochovické pily od roku 1921. Dlouhá byla asi devět kilometrů a v jednom místě vedla mezi zříceninami hradů Zubříč a Šaumburk.

Občanské sdružení Kroměřížská dráha na její obnovu získalo podvozky k vagonu i dvě „mašinky” z cihelny v Žopech. Na jednu z nich už přispěl Zlínský kraj. „Je sice historická, ale bohužel dieselová. Na páru se nám zatím natrefit nepodařilo,” netají se snem snad všech fandů do železnice člen sdružení Kroměřížská dráha Tomáš Hegar. Rajnochovická lesní železnice, jak se projekt jmenuje, už má podle něj připravenu i část potřebných kolejí.

 Sdružení teď čeká spousta práce. Kromě restaurování mašinky a úprav vagónů to bude obnova samotné trati a stavba nádraží. A před tím spousta papírování.

Úzkokolejka bude vozit turisty „V září se nám podařilo prosadit, že územní plán Rajnochovic bude s výstavbou drážky počítat. Teď nás čeká vypracování stavebního projektu a hlavně musíme od obce koupit klíčový pozemek, na kterém má stát muzeum. Ostatní pozemky se nám koupit nepodaří, protože ty jsou strategické pro lesáky. Spolupráci od Lesů České republiky máme ale přislíbenou a vedení trati vyřešíme věcným břemenem,” plánuje Hegar.

Stavba je v plánech sdružení rozdělena do dvou etap. V té první se postaví nádraží se dvěma kolejemi. Druhou etapou bude výstavba samotné trati pro vození turistů.

 „Tajným” snem sdružení je dráhu později co nejvíc prodloužit, aby opět sloužila i ke svážení dřeva. Potíž je v tom, že bývalé podloží trati od úseku mezi oběma hrady směrem hlouběji do lesa slouží těžařům k tahání klád přímo po povrchu, a železnice tam tak zatím být nemůže.

Pokud se sdružení záměr podaří, mohla by se „rajnochovická drážka” stát velkým turistickým hitem. Podobných fungujících tratí je totiž v Česku velmi málo. Oravskou lesní železnici zprovoznili nadšenci letos v květnu v Beskydech, o měsíc později pak starou řepařskou úzkokolejku u Kolína.

Výchozí pozici mají kroměřížští nadšenci dobrou. „Hejtmana Mišáka dráhy zajímají, pro náš záměr se tak trochu nadchl,” tvrdí Hegar.



Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě