logo Silvarium tisk
Datum: 03.12.2007
Podtitulek: Převoz vánočního smrku
Autor: Jan Marek
Rubrika: SERVIS - REPORTÁŽ

Převézt smrk z Krkonoš na vánoční trhy do české metropole? Pro jednoho hračka, pro druhého dobrodružství. Byli jsme při tom!

Po českých silnicích putují různé náklady. Řada z nich má standardní rozměry, takže je na silnicích často přehlédnete. Jsou však i takové, které svojí velikostí a provedením fascinují na každém kilometru, po němž putují. Příkladem budiž vánoční strom pro pražské Staroměstské náměstí.
Tradiční ozdoba metropole se na svoji cestu z Krkonošského národního parku (KRNAP) vydala poslední listopadový týden.
Svět motorů se celé akce zúčastnil.

Zelenáč

Předmětem zájmu nejen médií a kolemjdoucích se na několik hodin stal osmdesátiletý smrk ztepilý, který pro Prahu vybrali pracovníci KRNAPu.
Když se kolem něj 24. listopadu v Rudolfově u Dolního Dvora shromáždila technika, tyčil se strom do výšky 32 metrů.
Na porážku šel nejen pro vyhovující kvalitu a stabilitu kmene, ale také díky pravidelným tvarům.
Neméně důležité nakonec bylo i to, že rostl na dobře přístupném místě. Jen tak se k němu mohlo dostat strojní vybavení.
A nebylo ho málo!

Početná parta

Odříznout jehličnan se zdálo tím nejjednodušším, co stálo na denním harmonogramu celé akce.
Ačkoliv se první pila začala do kmene zakusovat krátce po jedenácté hodině dopoledne, technika musela na místo dorazit s několikahodinovým předstihem. Na plácku v blízkosti stromu zaparkoval jeřáb - pětinápravový Demag AC 100 s náhonem na čtyři z nich.
Ten zvládne obsloužit až sto tun nákladu, přičemž do výšky 84 m dokáže zvednout 1,8 tuny. Pro zhruba dvanácti-tunový smrk ideální řešení.
Kromě jeřábu na místo dorazila i souprava se speciálním rámovým podvalníkem. Ten i s autem měřil na délku 26 metrů. Dost dobrý důvod pro oficiální status "nadměrný náklad". V dohledu smrku parkovala ještě tři doprovodná vozidla Vito a nákladní sklápěč Mercedes, jenž na svém hřbetě přivezl závaží pro jeřáb.

Z lesa pryč

Strom po přeříznutí jistilo rameno jeřábu. Zatímco lesníci zkracovali kmen o deset metrů, smrk majestátně visel ve vzduchu a v lehkém horském vánku se neznatelně pokyvoval.
Po hodinových úpravách začal koncert, který měl na svědomí jeřábník. Smrk s až chirurgickou přesností přibližoval k přistavenému podvalníku.
Pár opatrných manévrů, rady personálu a kmen dosedl na první nosník, aby se v zápětí na druhý položila koruna stromu.
Ačkoliv se tato událost vejde do několika vět, týmu firmy APB Plzeň, která strom přepravovala, trvala dobrou čtvrthodinu.

Netradiční rutina

Přijde vám takové slovní spojení jako protimluv? Pro Petra Cipra, řidiče zmiňované šestadvacetimetrové soupravy, ale představuje dokonalé zhodnocení situace.
Cipra totiž za volantem Mercedesu Actros 510 tráví už tři roky. Během nich už za sebou vezl ledacos. Převážel lokomotivu ze španělské Valencie, vrtule z Dánska - to jsou jen některé trasy, jež absolvoval.
Smrk, který v době našeho rozhovoru ještě trůnil na stráni, ho z klidu nevyvedl. "Trasu máme předem naplánovanou. Obnáší i několik povolení například z Ministerstva vnitra, Ředitelství silnic a dálnic či hlavního města Prahy," vypočítává Cipra. Podle jeho slov nelze z naplánované trasy uhnout, ať se děje, co se děje. "Když je na silnici havárie, musíme zůstat stát do té doby, než se průjezd uvolní," přibližuje život s nadměrným nákladem.
Převoz smrku pro něj nepředstavuje výjimečnou událost, před dvěma roky vezl do Prahy svůj první.

Přidrátovat, jedem!

Naložený smrk svými mohutnými větvemi značně přesahuje půdorys podvalníku. A tak se pracovníci firmy APB pouštějí rychle do práce, přidává se k nim i řidič soupravy.
Společnými silami strom pevně kurtují a větve umravňují dráty. Zvláštní pozornost se věnuje nejvyššímu bodu smrku, který nesmí ohrozit body podjezdů na cestě do Prahy. Z rozcuchaného jehličnanu se během dvou hodin stává upravený strom, který už čeká, až ho začne čechrat vítr z dopravy kolem něj.

Trasa na jistotu

Také cesta smrku do Prahy dostává jasná pravidla. Ještě dvacet hodin před odjezdem naložené soupravy její doprovodné vozidlo kontroluje celou trasu, aby nikde nenastal nepředvídatelný problém. "Po republice máme trasy za ty roky vyzkoušené, takže se jezdí víceméně stejně," vysvětluje Cipra.
Podle něj se výjimky objevují, jen když dochází k zavážce nějakého nového závodu či továrny. Pak se doprovodná vozidla vydávají na neznámou půdu, aby zkontrolovala výšky podjezdů pod mosty, šířku profilů v ulicích, nosnost mostků či výšku vedení vysokého napětí.

Z Dolního Dvora

Podobný průzkum proběhl i před transportem krkonošského smrku. "Chceme z Dolního Dvora projet za denního světla," prozrazuje na začátku cesty Petr Cipra.
Několikakilometrový úsek vede horskou vesničkou po úzké klikaté cestě. Souprava se navečer zastavila v nedalekém Rudníku, aby odtud kolem osmé vyrazila k Jaroměři, do Hradce Králové a po Dli ku Praze. Nákladní souprava přitom může "uhánět" maximálně osmdesátkou...
Před metropolí se na poslední benzince smrk zastaví. Vjezd do hlavního města má souprava povolený až od půlnoci. Zde se ke koloně připojuje policejní fabia, aby zajistila dohled a plynulý průjezd. "Důležité je, že bude blikat," usmívá se Cipra.
Podle jeho zkušeností totiž čeští řidiči, narozdíl od těch zahraničních, nejsou na nadměrné náklady zvyklí. Ignorují oranžové majáky a pokyny doprovodných vozidel.

Půlnoc hned dvakrát

Průjezd Prahou z 24. na 25. listopadu probíhá hladce, za půl hodiny se strom dostává do skladu v Praze-Libuši. Odtud o dva dny později vyráží na dobrodružnou cestu do středu města. A opět v nočních hodinách, aby v ulicích centra Prahy nepůsobil zbytečný chaos. Poblíž 50. poledníku, který prochází Staroměstským náměstím, je za pomoci stejné techniky jako při kácení vztyčen. Tentokrát ale měří 22 metrů, ve výšce 1,3 metru nad zemí činí obvod jeho kmene 50 cm.

Foto - Petr Cipra procestoval za volantem nadměrných nákladů velkou část Evropy, byl i na Staroměstském náměstí
Foto - Proplétání pražskými ulicemi trvalo hodinu, průjezd vyzdobenou Pařížskou ulicí byl tím lehčím úsekem
Foto - Zvednutí dvanáctitunového stromu představovalo pro jeřáb s osminásobnou nosností hračku
Foto - Od poražení osmdesátiletého vánočního smrku v krkonošském Rudolfově přes zkrácení jeho délky a úpravu větví uplynuly další tři dny ke vztyčení na pražském Staroměstském náměstí.
Foto - Řidič soupravy (vpravo) se staral nejen o jízdu s vánočním stromem, ale při nakládce musel přiložit i ruku k dílu
_ _ _ _ _ _

Ulehčete nám

Nadměrné náklady se na českých silnicích objevují stále častěji. Jejich řidiči ale nemají za volantem lehkou službu. Na co si nejvíce stěžují? A co by jim usnadnilo službu? Prvním problémem je neukázněnost ostatních řidičů, kteří ignorují pokyny doprovodných vozidel. Ta sice disponují jen oranžovými majáky, to ale neubírá na významu, který mají. Zajišťují například průjezd nadměrných nákladů přes kruhové křižovatky v protisměru. Kruhové objezdy jsou vůbec samostatnou kapitolou. Řidič Petr Cipra k tomu s nadsázkou říká: " U nás se staví kruhové objezdy velikosti pivního tácku." Podle něj tam, kde klasické kamiony často drtí obrubníky, se nadměrný náklad proplétá ještě hůře. Nadměrným nákladům by zkrátka život ulehčila větší disciplína okolních řidičů a kruhové křižovatky se smysluplnějšími rozměry na hlavních tazích v Česku.

Text Jan Marek
Foto autor a Jiří Křenek

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě