logo Silvarium tisk

SVATOMÍR MLČOCH

ÚHEL POHLEDU Národní park Šumava byl založen před dvaceti lety. Namísto fundované a objektivní analýzy cesty, kterou v dobrém i špatném urazil, jsme svědky neutuchající „bitvy o kůrovce”. Na stránkách Lidových novin vyšlo od úterý 26. 7. do pátku 29. 7. několik článků, které si zasluhují souhrnnou reakci.

Několik vět k historii Jako bývalý náměstek ministra životního prostředí Ivana Dejmala, který se přímo podílel na přípravě a vyhlášení Národního parku Šumava, nemohu bohužel potvrdit slova Petra Pitharta. Ten tvrdí, že do vínku národního parku byla vložena při jeho vyhlášení pouze ochrana kulturní krajiny (Kýč u Ptačího potoka, LN 28. 7.). Rozporná debata ve vládě o národní park skutečně byla, ale týkala se především jeho velikosti. Při jednání vlády v roce 1991 nebyla ani definitivní zónace, ani plán péče o národní park.

S teorií i praxí bezzásahových území přišel v letech 1994 a 1995 tehdejší ředitel ing. Žlábek, který zmenšil první zónu z 22 na 13 procent. Odůvodnil to mimo jiné tím, že právě na území 13 procent se přírodě nechá volná ruka. Bohužel vytvořil systém roztříštěných prvních zón (celkem 138), a vznikly tak ostrůvky, ze kterých se posléze kůrovec šířil. Na nich byla také provedena první blokáda v roce 1999, když navzdory deklarované bezzásahovosti v nich správa národního parku prováděla kácení (lokalita Trojmezná). Neférové útoky proti vědě a občanským sdružením Senátor Tomáš Jirsa a senátorka Jiřina Rippelová ve svém článku vyčítají těm vědcům, kteří podporují přirozený vývoj lesa, finanční zájmy (Sto dnů denunciace Jana Stráského, LN 26. 7.). Konkrétně financování vědeckých projektů, v nichž se vědci Jihočeské univerzity zabývají mimo jiné biodiverzitou na Šumavě. Finanční zájmy vytýká starosta Modravy Antonín Schubert občanskému sdružení Duha, které v minulých letech obdrželo mimo jiné granty na projekty z ministerstva životního prostředí (Draze zaplacený šumavský cirkus, LN 28. 7.).

Obojí mi připomíná propagandu normalizačního režimu 70. a 80. let proti disidentům. Těm komunistický režim často vyčítal, že se angažují za peníze a pro peníze (tehdy pravda z kapitalistické ciziny).

Co tedy dva senátoři a jeden starosta obce chtějí? Chtějí, aby se financovala jen ta „správná” věda (např. lesnická) a ekologické vědy nikoliv? Aby stát nepodporoval vědu a občanskou společnost formou grantů a projektů, pokud tato bude svobodně projevovat své názory? Postaví-li se občanské sdružení názorům některých jeho představitelů? Tím by přece nebyla zachována svoboda vědeckého bádání ani pestrý život občanské společnosti.

Veřejné prostředky jsou majetkem všech daňových poplatníků, a nikoliv jedné skupiny, která rozhodně všechny nereprezentuje. Dovolím si připomenout, že senátoři bývají zpravidla zvoleni voličskou základnou mezi 10–15 procenty voličů. Dva možné scénáře, jak dál Namísto urážek, peskování a přestřelek, namísto blokády či porušování předpisů o ochraně přírody bychom měli hledat racionální východisko z krize na Šumavě. To je úkol především pro ministerstvo životního prostředí. Za sebe si dovolím navrhnout dva možné scénáře.

Scénář první: Dva v jednom. Dva programy v jednom národním parku. Národní park Šumava je dost velký na to, aby na jedné třetině rozlohy byl ponechán samovolný vývoj lesa. Na dvou třetinách nechť je provozováno ekologické lesní hospodaření s pravidelnými lesnickými zásahy po dobu cca 40 až 50 let. Zásadu dvojího programu lze aplikovat i na jiné oblasti dnešních sporů: v regulaci návštěvnosti (území bez vstupu a území vstupu otevřená) a dvojí režim pro zastavitelnost (přípustná v intravilánech obcí, nepřípustná ve volné krajině).

Podrobným režimem zón a hlavně podrobným a respektovaným plánem péče lze dosáhnout aplikace principu „dva v jednom”. Národní park nemá v současné době jasnou „demarkační čáru” oddělující bezzásahový a zásahový režim, čemuž naposledy zabránily šumavské obce, když nesouhlasily před lety se scelením prvních zón. Přitom stát je majetkem 85 procent lesa v parku. Park nemá ani plán péče.

Scénář druhý: Méně je více. Ten spočívá ve zmenšení území národního parku. Dosavadní národní park zmenšit na 40 až 50 procent jeho dnešní rozlohy a na zbytku vyhlásit jeho ochranné pásmo. Intravilány obcí pak z parku vyčlenit. Tímto krokem by v parku zůstalo jeho přírodní jádro (ovšem bez plánovaných sjezdovek na Smrčině a jiných pokusů o stavební kolonizaci lukrativních parcel).

Navrhuji proto, abychom se konečně dohodli, že národní park je program na desetiletí a staletí. Není to jednorázový akt ani prostor pro silová řešení z jedné či druhé strany. Česká republika nese nejen doma, ale minimálně ve střední Evropě mimořádnou odpovědnost za stav Šumavy a její perspektivy z hlediska ochrany přírody. Šumava není bitevním polem, ale společným dědictvím.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě