Vimperk - Demolice areálu pohraniční stráže u Černého jezera, revitalizace bývalého vojenského prostoru Zhůří či obnova informační infrastruktury patřily letos k šesti úspěšným projektům, na které Správa Národního parku a CHKO Šumava získala evropské dotace.
„Jejich celkové náklady jsou 36,6 milionu korun, dotace tvoří až 85 procent,” řekla Jana Slonková z oddělení řízení projektů parku.
Obě vojenské oblasti jsou opuštěné, budovy značně zchátralé, navíc se nacházejí v centrální části Šumavy ve zvláště chráněných územích. Správa parku jejich odstranění chystala čtyři roky. „Projektová dokumentace byla zpracována v roce 2005 a v roce 2008 jsme podali žádost o podporu z operačního programu Životní prostředí, grant jsme získali a práce skončily v říjnu,” uvedla Slonková.
Revitalizace areálu Zhůří u Rejštejna stála 17,6 milionu korun, přičemž park ji spolufinancoval necelými dvěma miliony korun.
Demolice kasáren u Černého jezera stála 2,4milionu korun. „Šlo o jedenáct objektů, některé byly velké, jiné menší, od ubytovny až po psí kotce a sklad střeliva. Byly tam i zpevněné asfaltové plochy. U Černého jezera pak byl odstraněn jeden z finských domků, druhý tam zůstal jako informační bod,” popsala.
Park získal peníze i na obnovu návštěvnické infrastruktury, díky čemuž budou do pěti let za skoro 11 milionů korun obnoveny informační panely, cedule a rozcestníky, kterých je evidováno na 400. Za peníze by měly být pořízeny i nové lavičky. S podporou dotací správa současně pracuje i na vytvoření koncepce Zachování krajinného rázu, jež přijde na 5,4 milionu korun, a v osvětovém programu Junior Rangers chce zase do ochrany přírody vtáhnout děti a mladé lidi.
Správa parku získala letos také dotace z programu přeshraniční spolupráce Česko-Bavorsko, a to třeba na výstavbu dalšího úseku cyklostezky z Gerlovy Hutě na Srní za 25 milionů korun anebo na provoz zelených autobusů. Díky šesti milionům může Šumava pokračovat v organizaci jejich provozu v dalších třech letech. Správa uvažuje například i o tom, že by zelené autobusy jezdily i do rakouského lyžařského střediska Hochficht. Vyřešila by se tak doprava lyžařů přes hranice místo stavby nákladné lanovky.
„Dokud nebudeme znát výsledky studie, která vzniká, nemůžeme vyloučit žádnou variantu, tedy ani lanovku,” uvedl ředitel parku František Krejčí.
S partnery z Bavorského lesa získal park také peníze na výstavbu Areálu lesních her, obnovu tří naučných stezek a vytvoření lehké mobilní výstavy.