Pokuta pro Správu Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu ve výši 80 000 Kč Správě Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava za porušení zákona o veřejných zakázkách v zakázce Právní, konzultační a analytické služby. Prvostupňové rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad.
Správa Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava nevymezila minimální úroveň kvalifikačních předpokladů tak, aby odpovídala druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky a současně stanovila kvalifikační předpoklady v rozporu se zásadou zákazu diskriminace. Zadavatel následně uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem.
Předmětem plnění šetřené veřejné zakázky je vypracování zadávací dokumentace na organizaci zadávacího řízení, provádění školení, zastupování zadavatele před orgánem dohledu, analytické práce spojené s vnitřními pracovně-právními procesy, jejich organizaci a optimalizaci, jakož i na metodickou podporu a provádění kontrolní činnosti v průběhu realizace veřejné zakázky.
Stanovení nepřiměřených požadavků na způsobilost uchazečů nepřípustně omezuje okruh potenciálních dodavatelů a znemožňuje jim zúčastnit se zadávacího řízení. Zadavatel například ve veřejné zakázce požadoval doložení alespoň tří referencí o poskytnutých právních službách v oblasti veřejných zakázek pro veřejného zadavatele, který provádí správu lesa. Alespoň jedna reference se musela týkat organizace zadávacího řízení na uzavření rámcové smlouvy. Přitom veřejných zadavatelů provádějících správu lesa je omezený počet a žádný z nich zatím nevyhlásil veřejnou zakázku, jejímž předmětem by byly rámcové smlouvy. Zadavatel dále požadoval v týmu mj. právníka specialistu na veřejné zakázky a s praxí se zaváděním informačních systémů pro subjekt hospodařící s majetkem státu. Taková kombinace v jedné osobě není zcela běžná a podmínka tak zvýhodňovala vybraného uchazeče, který v minulých letech poskytoval služby zadavateli a důvěrně znal jeho prostředí i požadavky.
Zadavatel obdržel pouze jednu nabídku, a to od vybraného uchazeče, který technické kvalifikační předpoklady doložil referencemi výlučně od zadavatele. Je zcela zřejmé, že i jiní dodavatelé měli zájem o realizaci předmětné veřejné zakázky, ale zvolená technická kvalifikační kritéria jim znemožňovala podat nabídku. Splnit technické kvalifikační předpoklady nemohl žádný jiný dodavatel, než vybraný uchazeč, neboť se jednalo o mimořádně specifické požadavky na kvalifikační předpoklady, jež mohl získat pouze vybraný uchazeč, který v minulých letech realizoval veřejné zakázky právě pro zadavatele. Takto nastavené kvalifikační předpoklady jsou v rozporu s cílem zákona o veřejných zakázkách a bránily konkurenčnímu prostředí mezi dodavateli.
Zadavatel sice oznámil změnu technických kvalifikačních předpokladů uchazečů, ale tato informace přišla s velkým časovým zpožděním těsně před termínem pro podání nabídek. Avšak i „změkčené" technické kvalifikační předpoklady ovlivňovaly okruh případných uchazečů o veřejnou zakázku.