logo Silvarium tisk
Vysočina
Ivan Lidmila

Novoměstsko - Zničená příroda koly terénních motocyklů a čtyřkolek dokonce v centrální části Žďárských vrchů. To je výsledek rozšiřující se zábavy především v řadách podnikatelů a zbohatlíků.

Kdysi nedostupné, nyní je však lze potkat téměř na každém kroku. Terénní motocykly a především čtyřkolky. A nejezdí na nich jen dospělí, ale i děti. Jenomže největší škody v chráněné krajině dělají právě dospělí. Neváhají se vydat i do lokalit, kam se nesmí ani vkročit pouhou nohou. Silnice a ani polní cesty jim nestačí. Vyzkoušet si svoje řvoucí stroje a možná i pochybné řidičské umění vyjíždějí na lesní cesty a mnohdy přímo na louky a do lesů.

„Na vlastní oči jsem viděl dva jezdce na terénních motocyklech, jak sjíždí po úzké stezce od skály Prosičky u Jimramova. A určitě tam nebyli poprvé, o čemž svědčila vyježděná hluboká kolej od pneumatik s drapáky,” potvrdil řádění motorkářů pan František z Jimramova.
Právě zdejší oblast patří k nejhezčím v Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Žije tady řada vzácných druhů živočichů a rostlin. ovšem burácejících strojů se bojí i zvěř a její panický útěk před nimi mnohdy končí smrtí. „Především tyto stroje nemají v lese co pohledávat. Nejde jenom o ty motorky, ale v zimě jsou to zase sněžné skútry. A to je možná ještě horší. Jakékoli plašení zvěře je podle zákona o myslivosti zakázáno a může být pokutováno až do výše čtyřiceti tisíc korun,” uvedl Oldřich Sedlář, jednatel Okresního mysliveckého spolku ve Žďáru nad Sázavou.

Výtržníkům a vandalům na motocyklech sice pokuty hrozí, ale oni se smějí. Chytit uhánějícího jezdce na silném terénním stroji je totiž takřka nemožné. Nikdo ze strážců nemá takové vybavení, aby mohl motorkáře dostihnout. I policie je prakticky bezradná. Pronásledování osobními vozy je spíše k smíchu.

„S policií spolupracujeme, ale když není možnost pachatele dopadnout, jsme vlastně bezmocní,” poznamenal Jaromír Čejka ze správy Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy.

Jako vždy ale nejsou mezi majiteli terénních vozítek jen ti špatní. Většina z nich zákony dodržuje a snaží se chovat v rámci pravidel. Ale jsou i ti druzí, nezodpovědní...
„Musím potvrdit, že se najdou tací, kteří si jezdí, kde je napadne. Proto jsou ale tyto stroje dělané. Aby se mohlo do terénu. Jezdit by se ale mělo hlavně po polních cestách ne mimo ně nebo v lesích. To samozřejmě není problém jenom terénních čtyřkolek. Škody dělají určitě i sněžné skútry, mluví se i o vodních skútrech,” konstatoval starosta Jimramova Pavel Kalášek. „Nějaký kompromis by se měl najít. Možná nějaké vytyčené tratě, pro ty, kdo se chtějí opravdu vyřádit. Osobně jezdím po polních cestách a silnicích. I tam lze najít požitek z jízdy a navíc je čtyřkolka velmi vhodná a levná jako dopravní prostředek,” dodal Kalášek.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě