Události v regionech - Brno 18:00
Speciální pachové ohradníky mají zabránit srážkám zvěře s auty na silnicích. Je to reakce na zvýšený počet nehod, při nichž zvířata vběhla pod kola aut. Právě ohradníky mají teď nově chránit řidiče i zvěř. Tento systém se osvědčil už v několika krajích. Přistoupila na něj i Vysočina.
Blanka POULOVÁ, redaktorka
4 tisíce pachových kolíků lemují vytipované silnice na Vysočině. Lesníci ze Žďárska testovali ohradníky 3 roky a vyplatilo se.
František SLAVÍČEK, společnost Kinský Žďár
Začínali jsme zhruba na 2,5 kilometrovým úseku, tam jsme měli úmrtnost tý srnčí zvěře 15 až 20 kusů. A ten první rok, co jsme to aplikovali, tak jsme měli jenom 4.
Blanka POULOVÁ, redaktorka
Dřevěný kůl a speciální montážní pěna, to je základ pachového ohradníku. Do pěny se pak přidává pach predátorů a repelent.
František SLAVÍČEK, společnost Kinský Žďár
Ten repelent by se v tom měl udržet zhruba 3 až 5 týdnů. A to je skutečně funkční.
Blanka POULOVÁ, redaktorka
Myslivci musí nástřik obnovovat každý měsíc, aby byl účinek trvalý a o ohradníky se budou starat zadarmo. Nejdražší je právě pěna. Od německého výrobce. 100 tisíc dala pojišťovna, 20 tisíc pak kraj, tedy správce silnic.
Václav BUREŠ, vedoucí odboru lesního hospodářství, kraj Vysočina
Je to dohromady 50 kilometrů rozesetých po Vysočině, přibližně stejnoměrným způsobem asi tak přibližně 10 kilometrů na každý z těch okresních mysliveckých spolků.
Blanka POULOVÁ, redaktorka
Policejní statisticky o počtu střetu aut se zvěří se s těmi mysliveckými liší.
Jiří CÍVKA, tiskový mluvčí, Generali pojišťovna
Řadu těch střetů se zvěří řidiči ani nehlásí.
Blanka POULOVÁ, redaktorka
Pachové ohradníky jsou například u dálnice D47 na Ostravu. U D1 s nimi ale Ředitelství silnic a dálnic nepočítá. Jako ochrana proti vběhnutí zvěře jsou tady patníky a nebo ploty. Blanka Poulová, Česká televize, Vysočina.