Provoz terénních motorových vozidel, především čtyřkolek, mimo pozemní komunikace se v České republice se stal oblíbeným „rekreačním vyžitím“ určité skupiny obyvatel.
V současné době se tento fenomén stává velkým problémem, neboť řidičů terénních motocyklů a čtyřkolek vyhledávajících ke svému adrenalinovému sportu členité terény každým rokem přibývá.
Stále častěji přitom dochází ke střetům zájmů s ochranou přírody a lesním hospodářstvím, ale i k střetům s jinými, tradičnějšími, rekreačními způsoby využíváními lesa (turistika, cyklistika). Jízdou mimo účelové komunikace se řidiči mohou dopustit porušení některých zákonů. Snaha o zamezení tohoto počínání zatím nemá velký úspěch. Zajímalo nás, jaké zkušenosti mají s touto problematikou v jiných zemích Evropy.
Korespondenční formou jsme oslovili s žádostí o odpovědi na několik otázek Lesy Slovenské republiky (LSR), Rakouské státní lesy (Osterreichische Bundesforste AG), Irské státní lesy (Coillte) a Bavorské státní lesy (Bayerische Staatsforsten AöR – BaySF) a přinášíme vám odpovědi prvních dvou organizací, které na naše otázky odpověděly.
Lesy SR, š.p.
Odpovědi Ing. Jozef Marko a Ing. Ivan Špilda, LSR, š.p.
LESY SR
Jaké máte s touto problematikou zkušenosti? Jaká je situace v lesích Slovenska?
Problém nelegálneho pohybu motorkárov a štvorkolkárov na lesných pozemkoch je na Slovensku čoraz vážnejší, pretože pribúda nielen množstvo vlastníkov týchto terénnych motorových vozidiel, ale znásobuje sa aj ich drzosť a ignorancia. Pohybujú sa už nielen po lesných cestách a zvážniciach, ale aj priamo v lesných porastoch, kde poškodzujú lesný pôdny kryt, rušia zver a ohrozujú zdravie a bezpečnosť návštevníkov lesov.
Jakým způsobem je v zákoně upraven vjezd motorových vozidel do lesů? Jaké hrozí sankce, jakým způsobem se uvedené kontroluje?
Podľa zákona č. 497/2008 Z. z. zo 6. 11. 2008, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. trestný zákon v znení neskorších predpisov, vstup do lesa musí motorovým vozidlám odsúhlasiť vlastník alebo správca lesného pozemku. Veľmi zaujímavým spôsobom sa na Slovensku postavili k tejto problematike zmenou a doplnením trestného zákona, kde je doplnený v § 305 odsek 2)„Kto v rozpore so všeobecne záväznými predpismi na ochranu prírody a krajiny alebo so všeobecne záväznými predpismi na úseku lesného hospodárstva neoprávnene jazdí motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, motocyklom alebo skútrom na lesnom alebo poľnohospodárskom pozemku, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok.“ Zatiaľ nemáme informáciu, aby sa tento odsek v praxi aj uplatnil.
Právo skontrolovať motorové vozidlo, nachádzajúce sa na lesnom pozemku, má u nás lesník a lesná stráž. Po zaevidovaní majiteľa takéhoto vozidla je ich povinnosťou v závislosti od závažnosti priestupku celú vec postúpiť orgánom činným v trestnom konaní. Problém je ale v tom, že pre samotných lesníkov je prakticky nemožné zastaviť, legitimovať a zaevidovať tých, ktorí neoprávneným vjazdom do lesa porušujú zákon. Riešenie spočíva jedine v úzkej súčinnosti vlastníkov a obhospodarovateľov lesov s príslušníkmi Policajného zbor SR. V prípade niektorých lesníckych subjektov sa už darí účinne zasahovať proti arogantným vodičom terénnych motoriek a štvorkoliek, ale stále je viac tých, ktorí sa ďalej beztrestne preháňajú po lese a vysmievajú sa zákonom.
Evidujete „střety“ mezi uživateli motorek a čtyřkolek a ostatními skupinami rekreačně využívajícími les (turisti, cykloturisti, houbaři)?
Čo sa týka stretov motorkárov s návštevníkmi lesov, lesníci nevedú evidenciu týchto prípadov, závisí od samotného atakovaného návštevníka, či takýto prípad nahlási polícii.
Mají řidiči motorek a čtyřkolek možnost rekreačního ježdění mimo pozemní komunikace (motokrosové dráhy, vyhrazené části lesa) a za jakých podmínek?
Na Slovensku je dostatok menších či väčších motokrosových areálov. Tam majú možnosť vodiči motoriek a štvorkoliek legálne si zdokonaľovať svoje majstrovstvo a venovať sa tejto záľube. Okrem toho majú možnosť opäť v súlade so zákonom požiadať vlastníkov alebo správcov lesných pozemkov o vjazd do lesa a dohodnúť sa s nimi na podmienkach pohybu v lesoch. V reálnej praxi sa takéto prípady vzájomnej dohody už vyskytujú. Žiaľ, je ich stále príliš málo. Na oficiálne akcie (v lete štvorkolky, v zime skútre) si usporiadateľ podá žiadosť na LESY kde mu dajú súhlas a s týmto súhlasom musia ísť na Obvodný lesný úrad, kde mu dajú výnimku na využitie plochy na dobu nevyhnutne potrebnú.
Rakouské státní lesy
Odpovědi Mgr. Gernot Strasser, Rakouské státní lesy (Osterreichische Bundesforste AG)
Překlad: Ing. Martin Starý
Jaké máte s touto problematikou zkušenosti? Jaká je situace v lesích Rakouska?
Velmi rád se pokusím v kompaktní formě zodpovědět vaše otázky, přičemž bych chtěl podotknout, že je těžké objasnit právní stav pouze v několika větách. Nejprve bych chtěl upozornit, že Rakouské státní lesy (Osterreichische Bundesforste AG) nepůsobí jako zastupující orgán rakouského lesního hospodářství ani jako úřad, nýbrž jsou od roku 1996 soukromoprávně organizovaným podnikem vyčleněným ze státní správy, který byl pověřen obhospodařováním lesních a přírodních ploch Rakouské republiky. Vaše dotazy proto mohu pouze omezit na vlastní zkušenosti. Hospodaříme sice alespoň na 10 % celkové plochy Rakouska, to ale není dost k podání všeobecné zprávy platící pro celé Rakousko. K našim úkolům totiž nepatří provádět všeobecná šetření pro lesní plochy v Rakousku.
Podle našich pozorování nepředstavují ilegální vjezdy do lesů na čtyřkolkách, motocyklech nebo vůbec automobilů podstatný problém. Stává se sice opakovaně, že motocyklista (motokrosový nebo trialový) nedovoleně jezdí v lese, jedná se ale spíše o ojedinělé případy a v žádném případě ne o masový fenomén. Ani zvýšení těchto ojedinělých případů jsme v průběhu posledních let nezaznamenali.
Jakým způsobem je v zákoně upraven vjezd motorových vozidel do lesů? Jaké hrozí sankce, jakým způsobem se uvedené kontroluje?
Lesní plochy Rakouska nepředstavují veřejný statek (ani plochy Rakouských státních lesů), nýbrž soukromé vlastnictví. S lesními plochami je tak nakládáno v tomto ohledu jako se všemi ostatními soukromými plochami. Vlastník pozemku může v rámci zákona nakládat se svým pozemkem podle vlastních představ a tak tedy i povolit jeho sjíždění pomocí motorových vozidel. Pro lesní plochy však podává Lesní zákon 1975 úzké a přísné pole působnosti pro vlastníka lesa. Lesní zákon 1975 upravuje v § 33 „všeobecné vstupní právo“: podle něj smí každý vstupovat na lesní plochy za účelem rekreace. Vstupovat zde znamená pouze vstupovat pěšky. Pohyb pomocí dopravních prostředků jakéhokoliv druhu, tedy i pomocí jízdních kol, je tedy možné až se souhlasem majitele pozemku. To platí jak pro lesní plochy, tak pro lesní silnice, stejně jako pro lesní cesty. Také ježdění na koni v lese a na lesních cestách je možné se souhlasem vlastníka lesa. Na druhou stranu má vlastník lesa v Lesním zákoně zakotven zákaz zničení lesa a dbaní na zachování lesních kultur. Jinými slovy: vlastník lesa může – pokud není dle zvláštních regulací vstup a pohyb po komunikacích všeobecně zakázán – jako je v přírodních rezervacích – jednotlivé jízdy v lese povolit. Všeobecné využívání lesních ploch a lesních cest pro motosport by bylo možné pouze s povolením úřadů. To platí především pro zařízení pro stálé závodní a cvičné tratě. Jak často a kolik podobných povolení se vydává, nejsem bohužel schopen zodpovědět. Podle mého odhadu to ale není příliš časté.
Rakouské státní lesy jsou z ekologických a podnikově politických příčin proti tomuto využití. Lesní cesty proto dáváme k dispozici pouze vyjímečně pro několik málo akcí, které mají regionální nebo nadregionální význam (např: Waldviertel – Rally, mistrovství republiky, nebo tréninková trať na ledové ploše jezera Falkertsee). Povolení k např. tréninkové jízdě jedinců obvykle nedáváme.
Kvůli ochraně proti ilegálnímu vjezdu je většina lesních cest spolkových lesů uzavřena pomocí závor. Vjezd pomocí osobních automobilů není kvůli tomu většinou vůbec možný. Podle mého odhadu je většina lesních cest ostatních vlastníků lesa též vybavena závorami. Montáž závor zákonně předepsána není. Lesní cesty jsou ale jako takové označeny často doplňkovým štítkem s nápisem „Forststrasse“. Kdo i přes toto označení jede po takovéto komunikace bez povolení vlastníka, dopouští se správního přestupku, který může být vymáhán policií. Nezávisle na tom se může vlastník pozemku bránit občansko-právní cestou proti nepovolenému vjezdu na lesní cestu.
Z důvodu zajištění ochrany lesa stanovuje lesní zákon též tzv. „Orgán ochrany lesa“. To jsou speciálně vyškolené osoby vázány přísahou (většinou spolupracovníci majitele pozemku nebo sami majitelé pozemků), které mají speciální kompetence a v extrémním případě mohou provést předběžné zadržení (např. tehdy, když někdo nemůže nebo nechce prokázat totožnost, popř. nemá SPZ na svém vozidle).
Evidujete „střety“ mezi uživateli motorek a čtyřkolek a ostatními skupinami rekreačně využívajícími les (turisti, cykloturisti, houbaři)?
My vedeme pouze evidenci nehod mezi motorovými vozidly a ostatními uživateli lesa, pokud je postiženo firemní vozidlo nebo spolupracovník Spolkových lesů. Podrobnější evidenci nevedeme, to je úkolem úřadů.
Mají řidiči motorek a čtyřkolek možnost rekreačního ježdění mimo pozemní komunikace (motokrosové dráhy, vyhrazené části lesa) a za jakých podmínek?
Provoz na veřejných silnicích a cestách se řídí podle pravidel silničního provozu. Kromě toho existují závodní dráhy a cvičné plochy, zejména největšího rakouského spolku řidičů jako ÖAMTC a ARBÖ. K tomu Vám ale pro nedostatek mých znalostí bohužel nepodám bližší informace.
Zrekapitulováno: z mého pohledu nepředstavuje ilegální provoz v lesích větší problém. Rozhodující je proto dle mého názoru:
– uzavření lesních cest,
– vysoké vědomí ochrany životního prostředí obyvatelstva,
– přítomnost dostatečného množství zařízení pro motosport,
– v neposlední řadě jednoduše fakt, že nemá tento druh sportu v Rakousku velké rozšíření. (Sjezdař na lyžích, který jezdí mimo sjezdovky, nám připravuje mnohem více rozbití hlav než ilegální motocyklista)
Připravila: Petra Darebníková