Znojemsko/ Zpod čtyř silných kol létá hlína a kusy keřů, řev motoru se rozléhá krajinou, značky zákazu vjezdu opodál si řidič čtyřkolky vůbec nevšímá. Obrázek například z Načeratického kopce u Znojma už brzy nemusí být pravidlem. Motokrosoví nadšenci staví u Miroslavských Knínic oficiální trať, kam chtějí lákat právě čtyřkolkáře.
„Jízda na čtyřkolce je hodně zvláštní a příjemný zážitek, jiný než vyjížďka na motorce nebo v autě. Na Znojemsku ale není kde jezdit. Nejsem z těch, kdo by jezdili do národního parku. Proto jsem se vozil hlavně po silnicích a sem tam po polní cestě. A to není tak docela ono,” řekl jeden ze znojemských majitelů čtyřkolek Jiří Bajer. Protože ale postupně zjistil, že nemá kde jezdit, svůj stroj zrovna tento týden prodal.
Mimo jiné i kvůli méně ukázněným vlastníkům čtyřkolek nechala znojemská radnice instalovat závory a značky zákazu vjezdu na přístupové cesty k Načeratickému kopci. „Byl to jeden z důvodů, vedle černých skládek. Majitelé čtyřkolek jezdili nejen po cestách, ale i volným terénem, který po nich zůstával rozervaný až na skálu. Načeratický kopec je přitom velmi cennou a chráněnou lokalitou,” uvedla mluvčí radnice Denisa Šipošová.
Jak dodala, představitelé města zvažují možnosti i vyšší ochrany území. „Je to lokalita s mnoha vzácnými druhy rostlin i zvířat, ale zatím není příliš známá mezi lidmi,” dodala mluvčí.
Spíše ojediněle zatím zaznamenává nájezdy čtyřkolkářů správa Národního parku Podyjí. „Rozhodně je to ale hrozba do budoucnosti. V některých chráněných územích je to vážný problém už nyní,” řekl ředitel parku Tomáš Rothröckl.
Právě i na čtyřkolkáře se hodlají zaměřit členové motokrosového klubu, kteří budují oficiální trať u Miroslavských Knínic. „Chceme napomoci i tomu, aby majitelé čtyřkolek neškodili na polích a v lese, ale přijeli si zajezdit a odpočinout do našeho areálu,” řekl předseda sdružení Luděk Jelínek.
Jak dodal, oddíl chce podchytit zejména mladé kluky, kteří se chtějí motokrosu a podobným sportům věnovat. „Když půjde vše velmi dobře, první dětské závody chystáme na květen nebo červen. Naším cílem je, aby areál fungoval pravidelně pro závody i pro tréninky. Proto stavíme zhruba dvoukilometrovou trať tak, aby odpovídala příslušným sportovním předpisům,” dodal předseda.