Předsedkyně ČSÚ Iva Ritschelová uvedla, že za skutečnost, že index byl zakomponován do smluv Lesů ČR, odpovídají státní lesy. "ČSÚ tedy není a nemůže být zodpovědný za dopady nezveřejnění cenového indexu surového dříví vlastníků za 1. čtvrtletí 2011 na hospodaření LČR," uvedla Ritschelová. ČSÚ odmítl možnost, že porušil zákon.
Podle mluvčího LČR Zbyňka Boublíka je zarážející, že ČSÚ index ještě nevyhlásil, když index cen v lesnictví vyhlašuje od roku 1991. "Přitom ještě letos v dubnu ČSÚ vydání indexu na 1. čtvrtletí avizoval na svých webových stránkách," uvedl. Lesy ČR prý neměly nejmenší důvod pochybovat o tom, že by v souvislé řadě indexů, vyhlašovaných podle zákona a vyhlášky ČSÚ, jedno období bezdůvodně chybělo. "Nemožnost spolehnout se na kontinuitu výstupů z ČSÚ není pozitivní zprávou pro podnikatelské prostředí," uvedl Boublík.
Podle ČSÚ není možné pokračovat v časové řadě indexu cen dříví v původní metodice. "Tento údaj by byl počítán na základě dvou nesrovnatelných skupin respondentů. ČSÚ je přesvědčen, že takový index by nebyl objektivním ukazatelem cenového vývoje na trhu se surovým dřívím a z tohoto důvodu rozhodl jej nezveřejnit," uvedla mluvčí ČSÚ Jana Víchová.
Při dubnové fakturaci LČR vycházely z cen prvního čtvrtletí 2011. Podnik nicméně věří tomu, že ČSÚ index nakonec vyhlásí. "Smluvní partnery jsme informovali o tom, že cena není konečná a že bude po vyhlášení (indexu) upravena," uvedl v úterý mluvčí LČR Zbyněk Boublík.Lesnické firmy v loňské soutěži na lesnické práce pro letošní rok nabídly ceny dřeva, které se jim v průběhu trvání smlouvy upravují cenovým indexem vydávaným ČSÚ. Indexy mají každé čtvrtletí zohledňovat pohyb cen dřeva na trhu. Tento výpočet ceny je zakotven ve smlouvě mezi LČR a firmami.
Vyjádření Českého statistického úřadu k tiskové zprávě Lesů České republiky ze dne 24. 5. 2011
ČSÚ garantuje objektivitu a nezávislost.
Český statistický úřad je nejvýznamnější a nezastupitelnou součástí státní statistické služby, jehož základním úkolem je objektivně informovat veřejnost na základě dostupných údajů. Z tohoto hlediska je postup úřadu v souladu se zákonem č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě. Při jejím výkonu je ČSÚ povinen zajistit nestrannost a nezávislost při zpracování statistických informací. Jestliže tedy bez zavinění ČSÚ došlo ke změně struktury respondentů - subjektů se zpravodajskou povinností, týkající se příslušné komodity, a byla tím objektivně změněna vypovídací schopnost příslušného okruhu informací získávaných od zpravodajských jednotek, je ČSÚ v souladu s ust. § 5 zákona 89/1995 Sb. povinen chránit svoji profesionalitu a svoji nestrannost při poskytování statistických informací a nenarušit jejich objektivitu.
Statistické sledování cen patří dlouhodobě k významným oblastem statistiky. Konkrétně statistické zjišťování cen surového dříví má již dvacetiletou tradici. Ceny této, ale i celé řady dalších komodit, byly sledovány již v roce 1991 jako reakce na liberalizaci do té doby centrálně stanovovaných cen.
Pokud tedy dochází ke změnám, které mohou ovlivnit vypovídací schopnost výstupů ČSÚ, je snahou úřadu upravit metodické postupy šetření tak, aby výstupy odrážely v maximální možné míře realitu.
S ohledem na změny, ke kterým došlo v poslední době v oblasti lesního hospodářství, rozhodl ČSÚ o realizaci metodických změn v oblasti statistického zjišťování cen surového dříví. Tyto metodické změny se týkaly v rozhodující míře souboru respondentů a reagovaly na novou organizaci těžby dřeva v roce 2011. V návaznosti na tyto změny bylo rozhodnuto, že není možné prolongovat časovou řadu indexu cen vlastníků surového dříví v původní metodice, protože by byl tento údaj počítán na základě dvou nesrovnatelných skupin respondentů. ČSÚ je přesvědčen, že takový index by nebyl objektivním ukazatelem cenového vývoje na trhu se surovým dřívím a z tohoto důvodu rozhodl jej nezveřejnit.
„Za skutečnost, že daný index byl zakomponován do smluv s LČR, odpovídají jednoznačně LČR. ČSÚ tedy není a nemůže být zodpovědný za dopady nezveřejnění cenového indexu surového dříví vlastníků za 1. čtvrtletí 2011 na hospodaření LČR.“, komentuje situaci předsedkyně úřadu Iva Ritschelová.
Konkrétní výstupy, které ČSÚ jako nezávislá instituce publikuje, mají svá určitá využití. Například index cen surového dříví je používán pro potřeby deflování v systému národních účtů SNA. Další využití ukazatele jednotlivými uživateli je pouze na nich, zda a jakým způsobem tento využijí. Aby však úřad poskytl svým uživatelům maximum vypovídajících informací, publikoval průměrné ceny všech jednotlivých sortimentů. Z nich je zřejmá jak aktuální cenová hladina, tak její změna a je na uživatelích, jak tyto informace využijí.
Upozornění ČSÚ k cenové statistice vlastníků
(publikované v rámci vydání publikace Indexy cen v lesnictví za 1.Q. 2011)
V návaznosti na uskutečnění tendrů Lesů ČR došlo ke změně struktury respondentů. Lesy ČR, až na 5 lesních závodů, nevykazují ceny surového dříví dle stávající metodiky ČSÚ. Seznam respondentů byl rozšířen o nové společnosti (vlastníky).
Zároveň se ČSÚ rozhodl pro následující změny v metodice:
ceny čtyř nejvýznamnějších sortimentů*) budou průměrovány váženým průměrem, kdy vahou budou tržby respondentů za celý rok 2009 vykázané ve výkaze Ceny Les 1-04,
průměrné ceny ostatních sortimentů budou počítány prostým aritmetickým průměrem, jako doposud,
bude zaktualizováno nové váhové schéma sortimentů dle tržeb z výkazu Les 8-01 za rok 2009.
Upozorňujeme uživatele, že publikované ceny za 4. čtvrtletí 2010 a za 1. čtvrtletí 2011 nejsou plně porovnatelné z důvodu výrazně odlišných skupin respondentů. Proto za 1. čtvrtletí 2011 ČSÚ vydává jen průměrné ceny, které jsou zatím nevážené.
Za 2. čtvrtletí 2011 bude spočten „Index cen surového dříví za vlastníky“ podle výše uvedené nové metodiky. Novým bazickým základem bude 1. čtvrtletí 2011 = 100.
*) jde o tyto sortimenty:
výřezy III.A/B jakosti – smrk, výřezy III.C jakosti – smrk, výřezy III.D jakosti – smrk, dříví V. jakosti – dříví pro výrobu buničiny – smrk
Vyjádření Asociace dřevozpracujících podniků
Asociace dřevozpracujících podniků (ADP) je silně znepokojena destabilizací tuzemského trhu se surovým dřívím. Klíčovou příčinou současné nepřehledné situace je nejistota kolem indexace cen v obchodním vztahu mezi lesnickými společnostmi a státním podnikem Lesy ČR. Tento stav vede aktuálně k omezování a změně struktury těžebních aktivit v lesích ve správě Lesů ČR. ADP vyzývá všechny zúčastněné subjekty k urychlenému vyjasnění situace kolem indexace cen dříví tak, aby trh s dřívím normálně fungoval. Nevyjasněné rozpory přímo ohrožují konkurenceschopnost domácího lesnicko-dřevařského sektoru.
Ivo Klimša (předseda předsednictva ADP)
Prohlášení SPLH při AK ČR k problematice indexace smluvních cen v roce 2011
Se značným překvapením jsme se seznámili s obsahem tiskové zprávy LČR s.p. k nevyhlášení indexu cen dříví za 1. čtvrtletí
Za situace, kdy
- již nepřiměřeně vysoká indexace cen platných od ledna 2011 vzbuzuje oprávněné metodické i reálné hodnotové pochybnosti a může vyvolat dojem ovlivnění indexu ze strany LČR kvalitou předaných podkladů v jejich navíc téměř „monopolním indexovém postavení“
- kdy zakladatel státního podniku Lesy ČR s.p. i Český statistický úřad se shodli na nezbytnosti zásahu do historicky použitého systému za zásadně změněných strukturálních podmínek po realizaci jednoročních tendrů 2011,
- kdy ÚOHS se aktuálně zabývá na bázi obdržených podnětů právní přijatelností a praktickou aplikovatelností systému indexace prosazené vedením LČR s.p. do komplexních smluv pro rok 2011,
- kdy o změně metodiky cenové statistiky od roku 2011 byli všichni významní respondenti i uživatelé statistiky předem informováni a LČR s.p. samy veřejně prohlásily, že budou zvolenou metodiku ČSÚ respektovat, a
- kdy celý lesnický sektor včetně našeho sdružení považoval dohodnuté řešení na principu stanovení nové báze reálných údajů za 1. čtvrtletí 2011 jako základu dalšího postupu za definitivně dojednané a pro všechny strany akceptovatelné,
přichází vedení LČR s.p. s prohlášením, které již tak složitou situaci komplikuje, relativizuje stanovenou a ze strany LČR s.p. odsouhlasenou cenotvorbu a destabilizuje ještě více obchodní vazby LČR s.p. s obchodními partnery a odběrateli dříví vůbec. O důvodech tohoto postoje nechceme spekulovat, avšak deklarovaná snaha o „ účelné a hospodárné zajišťování potřeb státu při správě státního majetku“ v tomto případě oním důvodem být nemůže a není. Potřebou státu totiž není a ani být nemůže postupná likvidace lesnického a dřevozpracujícího sektoru v České republice.