Převrácení nákladu s dřívím může mít fatální následky
S přibývajícím množstvím kamionů přepravujících dříví se zvyšuje i množství jejich dopravních nehod. Převrácení nákladu může mít osudné následky. Během letošního roku bylo evidováno již několik takových dopravních nehod.
V únoru zablokovala provoz na dálnici D1 ve směru na Ostravu nehoda kamionu, který převážel náklad dřeva a narazil do středových svodidel, poškozen byl současně i pilíř mostní konstrukce. Náklad se vysypal na komunikaci i v protisměru a do klád pak narazily další dva automobily. Škoda na vozidlech přesáhla milion korun.
Řidič se soupravou plně naloženou dřevem havaroval v dubnu na Prostějovsku. Podle policie pravděpodobně projel zatáčkou příliš rychle a přívěs se převrátil. „Z důvodu nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky se při projíždění levotočivé zatáčky převrátil přívěs na pravý bok. Převážené klády se vysypaly a poničily vzrostlý strom, silnici, zábradlí mostu přes potok a svodidla," řekl prostějovský policejní mluvčí František Kořínek.
V květnu bylo pak zaznamenáno hned několik dopravních nehod. Na začátku měsíce řidič nákladního vozu převážejícího klády nezvládl klesání z prudkého kopce v Želetavě na Třebíčsku, vozidlo se převrátilo a klády vážně zranily dvě osoby jdoucí po chodníku. Záchranáři se rozhodli kromě pozemní lékařské posádky povolat i vrtulník.
Podobná nehoda se stala v polovině května na dálničním přivaděči v Jihlavě. Kamion naložený dřevem se převrátil a těžké klády zavalily vozovku v protisměru. Při nehodě vznikla škoda ve výši 2 630 000 korun. Další kamion pak na křižovatce v centru Jihlavy prudce zastavil a špatně upevněné klády se navalily na kabinu tahače.
„Přetěžování nákladních vozidel je potenciálně rizikem pro jejich bezpečný provoz, a to především pro brzdný manévr, což může vést v krizové situaci k nehodě. Může se ale stát cokoliv jiného, uvolnit se náprava, celé přetížení může vést k poruše," upozornil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Zvýšené riziko vzniku nehody hrozí také u řidičů s malými zkušenostmi v kombinaci s přespříliš naloženými kamiony. Kvůli přetížení se podle odborníků zcela změní těžiště a jízdní vlastnosti soupravy se dřevem.
Policisté se více zaměřili na kontroly transportu dříví,
řidiči raději zaplatí pokutu
Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina ve čtvrtek 28. května realizovali speciální dopravně bezpečnostní akci, při níž se zaměřili na kontroly dodržování všech právních předpisů ze strany řidičů nákladních vozidel převážejících kulatinu. Kontroly byly kromě jiného reakcí na dvě květnové vážné dopravní nehody. Podle Dany Čírtkové, vedoucí oddělení tisku a prevence Policie ČR Krajského ředitelství kraje Vysočina si na řidiče nákladních vozidel, která převážejí na návěsu dřevo, také často stěžují řidiči především osobních vozidel. Na lince tísňového volání 158 jsou přijímána oznámení, že jsou tato vozidla „viditelně" přeložena, mají náklad vysoko nad klanice a náklad je špatně zajištěn, proto tato vozidla mohou ohrožovat bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.
Policisté se proto zaměřili na důkladné kontroly nákladních vozidel, která převážela právě kulatinu. Zaměřili se na kontrolu nejvyšší povolené hmotnosti silničního vozidla, kontrolu největší povolené hmotnosti na nápravu a na skupinu náprav silničního vozidla, další hmotnostní poměry vozidla a kontrolu největších povolených rozměrů vozidla a jízdních souprav – zejména výšku a délku soupravy a nákladu. Policisty zajímal také technický stav vozidel, stejně jako zdali je dobře a dostatečně upevněný a uložený převážený náklad. Téměř u každého kontrolovaného vozidla policisté zjistili nějaké porušení zákona.
17. června uvedla Policie ČR: „11 policejních hlídek se dnes na Vysočině zaměřilo na kontroly kamionů převážejících dřevní kulatinu. Výsledky jsou alarmující: přetížené kamiony, náklady vyšší než je povoleno, kdy kulatina převyšovala klanice. Policisté byli nekompromisní a padaly přísné sankce."
Více než padesát policejních hlídek kontrolovalo i v pátek 24. července na Vysočině od čtvrté ranní hodiny v rámci speciální dopravně bezpečnostní akce dodržování právních předpisů ze strany řidičů nákladních vozů převážejících dříví. Přeložené soupravy, překročená výška, jízda na cizí kartu řidiče, špatně upevněný náklad – za to vše policisté ukládali pokuty. Výjimkou nebyly ani jízdní soupravy, které byly přetížené o téměř pět tun a náklad naložený nad klanice převyšoval o 41 cm povolenou mez. Podle Policie ČR jsou taková vozidla „časovanou bombou".
Při kontrolách se však policisté setkali i s několika případy, kdy řidič odmítl při kontrole najet na nízkorychlostní kontrolní váhy, což mu ukládá zákon. „Za odmítnutí – neuposlechnutí výzvy podrobit se nízkorychlostnímu vážení policisté ukládají řidiči pokutu ve výši 30 000 korun v příkazním řízení. Řidič je povinen v souladu s příslušným ustanovením zákona 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích na výzvu policisty podrobit vozidlo nízko rychlostnímu kontrolnímu vážení, kdy zajížďka, včetně cesty zpět, nesmí být delší než 16 kilometrů," vysvětlila Dana Čírtková.
S takovou situací se setkali policisté i při další policejní akci 25. srpna na Vysočině. Celkem čtyři řidiči odmítli najet na nízkorychlostní kontrolní váhu a zaplatili 30 tisíc korun pokutu. Další auta byla přetížená, některá ve špatném technickém stavu se špatně upevněným nákladem.
Řidiči však raději využívají možnosti odmítnout vážení a dostanou pokutu. V tu chvíli jim policisté nemohou zakázat další jízdu a musí je pustit, i když je náklad třeba i vysoko nad klanice, které jej mají jistit.
Pro firmy je totiž výhodnější zaplatit třicetitisícovou pokutu za odepřené vážení, než aby řidič dostal pokutu za přetížený kamion a ještě trestné body. „Neustále se honí čas, aby zboží bylo na místě včas a šéfové tlačí na řidiče, aby udělali co nejvíce jízd, a to i tak, že dostanou třeba prémie. Spousta řidičů si proto riskne naložit víc," přiznal jeden ze šoférů.
„Jednotlivá policejní ředitelství reagují na vznik tohoto problému a kontrolují nejen rozměry, tonáž nákladů, výšku a šířku, ale i bezpečnostní přestávky řidičů nebo vázání nákladů. V praxi to přineslo negativa, iniciujeme proto jednání s Ministerstvem dopravy, a i když tam je v tuto chvíli postih pro dopravce, určitě jsme pro legislativní úpravu, aby řidiči nevyklouzli z kontrol tak snadno," řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Na co se policisté při kontrolním vážení zaměřují?
Podle vyjádření Jana Čížkovského, vrchního komisaře z odboru komunikace a vnějších vztahů Policejního prezidia ČR, příslušníci služby dopravní policie provádí pravidleně kontrolu dodržování hmotnostních limitů a rozměrů vozidel na dálnicích, silnicích a místních komunikacích dle vyhlášky č. 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel spadajících do kategorií vozidel vyjmenovaných v zákonu č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (kategorie M2, M3, N1, N2, N3, T, C, O, R, S nebo SS nebo jízdních souprav tvořených těmito vozidly).
Kontrolní vážení může zahrnovat kontrolu:
- hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy,
- poměru hmotností vozidel v jízdní soupravě,
- rozložení hmotnosti na nápravy, skupiny náprav, kola nebo skupiny kol,
- rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy včetně nákladu nebo
- dodržení podmínek spojitelnosti vozidel v jízdní soupravu dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.
Jan Čížkovský dále uvedl, že v souvislosti s uvedenou problematikou bývá kontrolováno i rozhodnutí ke zvláštnímu užívání pozemních komunikací při přepravě zvlášť těžkých nebo rozměrných předmětů a užívání vozidel, jejichž rozměry nebo hmotnost přesahují míru stanovenou ve vyhlášce 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel.
Evropské pokyny k osvědčeným postupům pro zabezpečení nákladu při přepravě v silniční dopravě 2014 můžete stáhnout zde (oddíl pro přepravu dřeva začíná na straně 54).
Podle různých zdrojů, red.
Ilustrační foto: Policie ČR