Snahou je získat zákonnou normu, která bude maximálním možným průnikem obou návrhů a zákonem, který znemožní další experimenty se šumavskou přírodou, řekl ministr při setkání s novináři v Horské Kvildě.
Plzeňský návrh je už ve Sněmovně a bude na poslancích, pro kterou variantu se rozhodnou, případně s jakými pozměňovacími návrhy. Chalupa nemá ambici za každou cenu prosadit právě vlastní návrh, ale hledat maximálně kompromisní cestu, tvrdí. Také podle plzeňského hejtmana Milana Chovance (ČSSD) je hlavní snahou krajů znemožnit experimentování se šumavskou přírodou. "Teď se vedou diskuse mezi expertními týmy kraje a ministerstva, žádné rozumné domluvě se nebráníme. Chceme hájit především zájmy obcí," řekl v Horské Kvildě Chovanec.
Ministr od zákona chce tvrdší nastavení pravidel tak, aby žádný budoucí ministr ani žádný budoucí ředitel parku nemohl pouze svým rozhodnutím měnit zóny nebo trvale zakázat přístupy po cestách. "Nedovedu si představit, že bychom měli zákon, který by umožňoval budoucím ministrům nebo budoucím ředitelům parku zavírat cesty, které jsou tady 1000 let," uvedl Chalupa. Odmítl také, aby bavorský park jakkoliv diktoval, jak se má v šumavském parku postupovat.
Oba návrhy zákonů mají řadu shodných pasáží, neshodnou se například v otázce Plzeňským krajem navrhované obecně prospěšné společnosti, která by měla spravovat lesy. Oba návrhy zákonů se naopak podle Chalupy shodují v názoru na postavení obcí v parku. Podle ekologů oba návrhy směřují ke stavu, kdy národní park ztrácí svůj význam, kterým je ochrana přírody v jejím přirozeném vývoji na větší ploše. Plzeňský návrh kritizují, že otevře Šumavu developerům. Chalupův zákon posuzovali loni experti z pražské právnické fakulty, kteří řekli, že návrh je "zcela nezpůsobilý k dalšímu projednávání v legislativním procesu", je jednostranně zaměřený na rozvoj podnikatelských aktivit a v rozporu s obecnými zásadami ochrany přírody. Ministerský zákon navrhuje, aby nejpřísněji chráněná první zóna parku zabírala asi 26 procent rozlohy, v bezzásahovém režimu má být 22 procent. V budoucnu, za zhruba 40 let, by měla první zóna zabírat pětatřicet procent rozlohy.
Hejtmani: Návrh zákona měl chyby, už ho měníme (MF Dnes)
„Nedovolím rušení cest, které jsou na Šumavě tisíc let” (MF Dnes)
red.